SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 43/2006

20. september 2006

Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde den 18. og 19. september 2006. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Forslaget til finanslov for 2007
Hovedbestyrelsen havde en grundig drøftelse af regeringens forslag til finanslov for 2007 - og de konsekvenser det vil have for ressourcerne til SKAT i de kommende fire år.

Forbundet har allerede haft forskellige politiske kontakter og vil med alle midler arbejde videre med at søge at påvirke politikerne og med eksempler underbygge, at ressourcerne til SKAT er for få, hvis regeringens forslag bliver vedtaget.

Dansk Told & Skatteforbund accepterer, at fusionen og nye it-systemer - i takt med, at de bliver udviklet og sat i drift - kan betinge en moderat justering af SKATs samlede ressourcer, men slet ikke i den størrelsesorden, der indgår i den fireårige rammeaftale omkring SKATs økonomi. Specielt når det henses til, at der allerede siden fursionen pr. 1. november 2005 er sket et stor reduktion i forhold til det forventede personaletal. Der er altså allerede skåret 3.000 årsværk på den konto.

Hovedbestyrelsen kan konstatere, at der fortsat blandt andet er en række it-problemer i SKAT, som giver problemer for den daglige produktion. Hovedbestyrelsen skal derfor opfordre medlemmerne til at sende eksempler på problemer ind til forbundet, så det kan blive brugt i overensstemmelse med de drøftelser, der er i HSU.

Retssager som følge af forflyttelse til Betalingcentret og kundecentrene
CO IÍs hovedbestyrelse har besluttet, at centralorganisationen vil afholde udgifter til de sager, der måtte blive anlagt i forbindelse med forflyttelse af Dansk Told & Skatteforbunds medlemmer til Betalingscentret i Ringkøbing og til kundecentrene.

Materierialet til de mulige sager er nu overgivet til forbundets/CO IÍs advokat, som er i gang med at gennemgå sagerne.

Dette sagsforberedende arbejde kan tage tid, og det er derfor vanskeligt på nuværende tidspunkt at give et bud på, hvornår sagen/sagerne i givet fald er klar til at blive bragt for retten. En realistisk tidshorisont kan dog sagtens være op til et år.

Forbundet vurderer også fortsat i samarbejde med CO II muligheden for at anlægge andre retssager omkring konsekvenserne i forbindelse med omstruktureringerne i SKAT.

Forbundet undersøger fortsat mulighederne for at købe et hus i Ringkøbing, der bl.a. kan udlejes til medlemmer, der er uansøgt forflyttet til Betalingscentret. Der er dog begrænset udbud af relevante ejendomme i Ringkøbing - bl.a. fordi det skal være et hus, der også kan anvendes som feriebolig af forbundets medlemmer.

HR-direktør Kirsten Otbo har i TV-Lorry sagt, at hele processen omkring forflyttelserne til Ringkøbing er tilrettelagt efter aftale med personaleorganisationerne.

Dansk Told & Skatteforbund skal opfordre HR-direktøren til at dementere dette udsagn.

Forbundet har været orienteret omkring processen - og har løbende givet forslag til, hvordan bemandingen af Betalingscentret kunne have været løst uden brug af uansøgte forflyttelser - men der har gennem hele forløbet været tale om, at SKATs direktion har benyttet sin ledelseret. Der har IKKE været tale om en aftale med personaleorganisationerne.

Bijob i SKAT
Spørgsmålet om SKAT-ansattes adgang til bijob har været drøftet med HR i Hovedcentret. Der var principiel enighed om, at der skal tages konkret stilling i den enkelte sag - og HR har derfor bedt ledelsessekretariaterne ved samarbejderne om at foretage denne konkrete vurdering i de enkelte sager.

Der er fortsat uenighed omkring adgangen til bijob med revisionsmæssig virksomhed, hvis man arbejder med SKATs kærneopgaver. Her ser HR det som en del af ledelsesretten, at SKAT nægter de pågældende at have et bijob med revisionsvirksomhed. Denne generelle afvisning er forbundet fortsat ikke enig i, og når der ligger en konkret afgørelse i den sag, der er valgt som prøvesag, vil forbundet tage skridt til at anlægge sagen ved retten, hvis afgørelsen går imod forbundets opfattelse.

Personalepolitik i SKAT
Arbejdet med at lave et udkast til en samlet personalepolitik for SKAT er godt i gang. Forbundet er repræsenteret i såvel styregruppen som i projektgruppen.

Det er målet, at det endelige forslag til personalepolitikken kan behandles i SKATs hovedsamarbejdsudvalg den 7. november 2006.

For Dansk Told & Skatteforbund er det dog helt afgørende, at der er den fornødne tid til at gennemarbejde personalepolitikken, inden den bliver behandlet og vedtaget i hovedsamar-bejdsudvalget.

Når der foreligger et konkret udkast, vil det blive sendt ud til de regionale fællesafdelinger og Hovedcenterafdelingen med henblik på en lokal drøftelse af forslaget inden behandling i hovedsamarbejdsudvalget.

Løn i SKAT
Midlerne til lokal forhandling og udmøntning af tillæg undre Ny Løn er nu snart på vej ud til samarbejderne/skattecentrene. Tildelingen vil ske efter regionalt/lokalt fastsatte kriterier.

Forinden er der oprykning af et antal assistenter i løngruppe 3 fra sats I til sats II (assistenter med baggrund i ToldSkat på forbundets aftale om Ny Løn). Der kan oprykkes 15% af de potentielle pr. 1. april 2005 og 15% pr. 1. april 2006. Oprykningerne aftales lokalt, og hovedbestyrelsen har haft en udveksling af synspunkter omkring kriterier for oprykning.

I forbindelse med overgang fra kommunal til statslig ansættelse er der fortsat uenighed mellem forbundet og HR i SKAT omkring indplacering af fuldmægtige og specialkonsulenter i det statslige lønsystem. Forbundet har inddraget CO II i problemstillingen, og der forventes afholdt et snarligt møde, hvor man skal søge at nå til enighed, så arbejdet med indplaceringen kan fortsætte.

Kompetenceregistrering
Hovedbestyrelsen drøftede den kompetenceregistrering, der aktuelt er i gang i SKAT.

Hovedbestyrelsen må konstatere, at der dels har været en række tekniske problemer med det system, der skal anvendes i forbindelse med kompetenceregistreringen. Dels er der en række spørgsmål omkring de personlige kompetencer, som har en uheldig karakter.

Forbundet vil nu skrive til HR-direktør Kirsten Otbo omkring de konstaterede problemer i forbindelse med kompetenceregistreringen.

Hovedbestyrelsens konstituering
Hovedbestyrelsen foretog den sidste del af konstitueringen af interne udvalg og ekstern repræsentation m.v.

Den nye konstitueringsliste vil blive tilgængelig på forbundets hjemmeside.

Repræsentantskabsmøde
Forbundets repræsentantskabsmøde afholdes den 30. og 31. oktober 2006 på Hotel Trinity i Fredericia.

Mødet starter den 30. oktober kl. 13.00. På førstedagen behandles beretningen og regnskabet for 2005. Herudover er der debat om fremtiden i den offentlige forvaltning - og fremtiden for DTŚs medlemmer.

Den 31. oktober afvikles to workshops, som planlægges af henholdsvis forbundets skatteudvalg og arbejdsmiljøudvalg.

TR-Kurser 2006
Der gennemføres nu et grundkursus for nye tillidsrepræsentanter den 20.-23. november. Forbundet vil undersøge, om der er kapacitet til evt. at afvikle endnu et grundkursus i 2006, hvis der er behov for det.

I løbet af november og december 2006 afvikles der en introduktionsdag i forbundets sekretariat for alle tillidsrepræsentanter. Dagen vil bl.a. indeholde en grundlæggende orientering omkring forbundets organisation, aftale- og forhandling, samarbejdscirkulæret og lønaftaler.

 

Hent dette NYT fra DTS som pdf-fil her.