SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 14/2015

16. april 2015

Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde onsdag den 15. april 2015. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Resultatet af aftale- og overenskomstforhandlingerne
Alle centralorganisationer har nu sagt ja til aftale- og overenskomstresultatet.

Hovedbestyrelsen drøftede processen omkring indgåelse af forliget. Det er fortsat Dansk Told & Skatteforbunds opfattelse, at det afsluttende forhandlingsforløb, hvor der bl.a. opstod usikkerhed omkring, hvorvidt der var indgået et forlig eller ej, har været utilfredsstillende.

Forbundets repræsentanter i CO10 bringer naturligvis denne utilfredshed videre til de forhandlere fra CO10 og CFU, som førte forhandlingerne.

Nogle medlemmer har spurgt, hvorfor forskellige spørgsmål omkring arbejdstid – bl.a. normperiode og betalt frihed på 24. og 31. december – ikke blev rejst som et tema ved forhandlingerne.

Det skyldes, at forbundets centralorganisation CO10 sammen med de øvrige centralorganisationer i CFU besluttede ikke at rejse krav på arbejdstidsområdet i forbindelse med forhandlingerne. Baggrunden var ”frygten” for finansministerens modkrav – f.eks. omkring den betalte frokostpause.

Forbundet havde derfor ikke mulighed for at gøre det til et tema ved forhandlingerne. Heller ikke ved de forhandlinger, der alene vedrørte forbundets område. En aftale om betalt frihed 24. og 31. december ville have ”kostet noget”, og der var ikke afsat midler ved de centrale forhandlinger, der kunne anvendes til den slags lokale aftaler på de enkelte ministerieområder.

Arbejdstid
Efter indførelse af de nye aftaler og retningslinjer på arbejdstidsområdet i SKAT har der fra nogle medlemmer været ønske om at få ændret normperioden fra den nuværende månedsnorm til en tremåneders eller étårsnorm.

Forbundet blev af CO10 anmodet om, at vi ikke forhandlede dette med SKAT forud for aftale- og overenskomstforhandlinger, hvis spørgsmålet om arbejdstid af finansministeren blev bragt op som et tema ved forhandlingerne.

På medlemsmøder har forbundsformand Jørn Rise dog lovet, at spørgsmålet ville blive taget op, når forhandlingerne på statens område var afsluttet – og at forbundet ville finde en måde at inddrage medlemmernes holdninger til spørgsmålet, inden der evt. indgås en lokal arbejdstidsaftale i SKAT.

Hovedbestyrelsen drøftede derfor, hvordan den proces kan foregå og besluttede, at forbundet i første omgang vil tage kontakt til SKATs direktion for at afsøge mulighederne for at indgå en lokal arbejdstidsaftale, og hvad en sådan aftale kan indholde af muligheder for mere fleksibilitet på arbejdstidsområdet.

Sideløbende vil forbundet gennem de koordinerende tillidsrepræsentanter indsamle medlemmernes holdninger til, hvilke elementer, der bør indgå i en lokal arbejdstidsaftale – herunder hvilke problemer, de har oplevet i forbindelse med de nuværende aftaler.

Når disse ting er på plads, vil hovedbestyrelsen – forhåbentlig senest på mødet i juni – træffe beslutning om det nærmere forløb for mulig indgåelse af en lokal arbejdstidsaftale, herunder om der måske skal gennemføres en egentlig afstemning blandt medlemmerne om spørgsmålet om ændret normtid.

Hovedbestyrelsen lægger stor vægt på, at konsekvenserne er helt afklaret og at forudsætningerne derfor kan beskrives klart, inden der eventuelt gennemføres en medlemsafstemning, som skal forberedes grundigt. Derfor kan der blive tale om et forløb hen over sommeren, men processen for en nærmere afklaring er nu sat i gang.

Medlemsmøder ved adresser, der skal lukkes
SKATs adresser i Randers, Billund og Nærum lukkes allerede her i 2015 – og i de kommende år følger lukning af flere adresser.

For at bistå medlemmerne i forbindelse med deres afklaring af behov for kompetenceudvikling i forbindelse med nye opgaver som konsekvens af adresselukningerne, besluttede hovedbestyrelsen, at forbundet gennemfører medlemsmøder med kompetenceudvikling som tema ved de adresser, der skal lukkes.

Møderne gennemføres i løbet af maj og juni måned.

Forbundets kommunikationsplan
Hovedbestyrelsen behandlede et forslag til kommunikationsplan for Dansk Told & Skatteforbund.

Kommunikationsplanen skal danne rammerne for, at der bliver kommunikeret målrettet til medlemmerne fra forbundets forskellige dele – og sikre, at der sker den nødvendige og effektive kommunikation mellem tillidsrepræsentanterne.

Kommunikationsplanen vil nu blive drøftet med tillidsrepræsentanterne på den tillidsrepræsentantkonference, der afholdes i Vejle den 12. og 13. maj.

Konstituering
Jack Nielsen, som var koordinerende tillrepræsentant for Borger under Indsats, er stoppet som tillidsrepræsentant.

Hovedbestyrelsen udpegede formanden for TR-forum Indsats, Jan Magnusson, som ny koordinerende tillidsrepræsentant for Borger, indtil der kan findes en erstatning for Jack på tillidsrepræsentantkonferencen i Vejle.

Som konsekvens af den strukturændring, der sker i Kundeservice, hvor Vejledning bliver nedlagt og en ny afdeling for Udland bliver oprettet, udpegede hovedbestyrelsen Peter Jørgensen som koordinerende tillidsrepræsentant for Udland, indtil der kan ske valg til posten på repræsentantskabsmødet i oktober. Peter Jørgensen har indtil nu været koordinerende tillidsrepræsentant for Vejledning.

Hent NYT fra DTS nr. 14/2015 i pdf-format her.