Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde mandag den 24. august 2015.
På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:
Tillægsforhandlingerne 2015
Forberedelserne til tillægsforhandlingerne er i fuld gang i de fleste afdelinger.
Det er aftalt i hovedbestyrelsen, at de koordinerende tillidsrepræsentanter skal sende mail ud til deres medlemmer i afdelingen som optakt til forberedelse til tillægsforhandlingerne. Her får medlemmerne bl.a. et indstillingsskema, som de har mulighed for at udfylde, hvis de ønsker at komme i betragtning til et tillæg. Enkelte koordinerende tillidsrepræsentanter har endnu ikke udsendt denne mail, men det vil ske inden for den nærmeste tid.
Forbundets strategi
Hovedbestyrelsen startede på mødet i juni en drøftelse af, hvilke initiativer der skal tages for at udmønte forbundets strategi ”DTS – For medlemmerne!”.
Hovedbestyrelsen vedtog et oplæg, som vil være grundlag for drøftelserne med tillidsrepræsentanterne om emnet på forbundets repræsentantskabsmøde i oktober.
Repræsentantskabsmøde
Hovedbestyrelsen drøftede form og emner til beretningen på forbundets repræsentantskabsmøde den 20. og 21. oktober.
På repræsentantskabsmødet skal der afholdes ”suppleringsvalg” til ledige poster i forbundets fire TR-fora. Kandidatlister skal være indsendt til forbundet senest den 22. september 2015.
Arbejdstid
Hovedbestyrelsen gav forbundsformand Jørn Rise mandat til at forhandle mulige nye aftaler på arbejdstidsområdet, som kan give en større fleksibilitet for medlemmerne.
Hvis SKAT er indstillet på at indgå aftaler, skal de konkrete udkast først behandles i hovedbestyrelsen inden godkendelse.
Det forventes også, at forbundet bliver indkaldt til forhandlinger om en eventuel aftale om Plustid, og her gav hovedbestyrelsen også Jørn Rise mandat til forhandlingerne.
Hvis forhandlingerne om mere fleksibilitet på arbejdstidsområdet fører til nye aftaler i SKAT, vil forbundet efterfølgende undersøge, om det er muligt at indgå tilsvarende aftaler for medlemmerne i Skatteministeriets Departement, Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden.
Hvilende pensionsdepoter i PFA
Medlemmer, som har et hvilende pensionsdepot i PFA – et depot, der ikke længere foretages løbende indbetalinger til – har modtaget et brev fra PFA om mulighederne for at omlægge depotet til PFA Plus, hvilket vil kunne indebære lavere administrationsomkostninger.
Hovedbestyrelsen besluttede, at sekretariatet følger op med supplerende information for at understøtte det valg, de pågældende medlemmer skal træffe.
Afholdelse af parkeringsudgifter
SKATs Koncernservice har truffet den afgørelse, at medarbejderne ikke kan få godtgjort udgifter til parkering, hvis man modtager kørselsgodtgørelse. Der henvises til tekst i juridisk vejledning – at udgifter til parkering er omfattet af de udgifter, som kørselsgodtgørelsen ydes til at dække.
Forbundet vil undersøge sagen nærmere – bl.a. også ved inddragelse af CO10 – da afgørelsen er åbenbart urimelig. Særligt, hvis man f.eks. kører ganske få km i københavnsområdet, hvor parkeringsafgifterne er høje.
Hvis der ikke kan findes en løsning, må forbundet se sig nødsaget til at anbefale medlemmerne ikke at køre tjenstligt i egen bil med mindre de kan få en tilladelse til at køre til høj takst.
A-kassetilhørsforhold
Forbundet har igennem en årrække haft et samarbejde med Min A-kasse – og har i dag en plads i A-kassens hovedbestyrelse. Nogle af forbundets medlemmer er dog medlemmer af FTF-A, som Dansk Told & Skatteforbund tidligere har haft et samarbejde med i kraft af medlemskabet af hovedorganisationen FTF.
Det har betydet, at FTF-A har henvendt sig til Dansk Told & Skatteforbund omkring et tættere samarbejde, som bl.a. skulle indebære, at forbundet skulle anbefale medlemmerne at være medlem af FTF-A.
Hovedbestyrelsen besluttede at nedsætte et lille hurtigtarbejdende udvalg for at se nærmere på sammenligningen mellem Min A-kasse og FTF-A og på den baggrund at give det rette grundlag for at træffe beslutning om, hvilken A-kasse forbundet fremover skal anbefale medlemmerne.
Sekretariatet lukket onsdag og torsdag
På grund af møde er Dansk Told & Skatteforbunds sekretariat lukket onsdag den 26. og torsdag den 27. august 2015.
Hvis der er presserede ting, som ikke kan vente, kan sekretariatets medarbejdere kontaktes på deres mobiltelefon.
Hent NYT fra DTS nr. 24/2015 i pdf-format her.