Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt møde torsdag den 12. november 2015. På dagsordenen var bl.a. følgende emner:
Situationen i SKAT
Hovedbestyrelsen havde en bred debat omkring situationen i SKAT – herunder om den seneste kritik af SKAT fra Rigsrevisionen og Statsrevisorerne samt om resultatet af complianceundersøgelsen for 2012.
Hovedbestyrelsen drøftede også de ændringer i SKATs interne struktur, der nu skal ske som en konsekvens af ”SKAT ud af krisen” – herunder nedlægningen af Betaling og Regnskab samt ændring af afdelingerne under forretningsområdet Økonomi.
På et møde med personaleorganisationernes formænd har SKATs direktør Jesper Rønnow Simonsen understreget, at intentionerne fra SKATs side er, at de omflytninger, der skal ske som en konsekvens af ændringerne, skal ske så menneskeligt som muligt.
På nuværende tidspunkt er der dog fortsat mange ting, der er uafklarede i forbindelse med de kommende ændringer og omflytninger. Dansk Told & Skatteforbund vil naturligvis hjælpe og støtte de berørte medlemmer mest muligt, og medlemmerne er altid velkomne til at kontakte deres tillidsrepræsentant.
Arbejdstid
Der arbejdes fortsat på at indgå mere fleksible aftaler på arbejdstidsområdet for grupper af forbundets medlemmer – og målet er, at de nye aftaler kan træde i kraft 1. januar 2016.
Forbundet venter dog fortsat på et konkret udspil til indholdet i de nye aftaler fra SKAT.
Tillægsforhandlinger
Forhandlingerne om tillæg er i fuld gang – eller allerede afsluttet – rundt omkring i afdelingerne.
Da der fortsat forhandles i nogle afdelinger, er der endnu ikke et samlet overblik over resultatet af tillægsforhandlingerne.
Konstituering
Som en konsekvens af, at Allan Christensen er nyvalgt formand for TR-forum Kundeservice, indtræder han i Samarbejdsudvalget i Kundeservice, hvor forbundets repræsentation fremover består af
Allan Christensen
Nini Teisen
Poul Stensbek Pedersen
Ulla Jensen
Winnie Wolf Andersen
Allan Christensen er fremover også 1. suppleant til forbundets repræsentation i SKATs Hovedsamarbejdsudvalg (HSU).
Tilmelding til eksterne kurser og studiemoduler – ændret praksis i SKAT
SKAT har i 2015 ændret praksis vedrørende udmelding om budgetmæssig dækning af kompetenceudvikling aftalt i MUS 2015 vedrørende eksterne kurser og studiemoduler. I 2014 kom udmeldingen fra HR via mail.
I 2015 er det personaleleder, der giver besked til medarbejderen om, at denne kan tilmelde sig eksterne kurser og studiemoduler.
Den enkelte medarbejder skal selv være opmærksom på tilmeldingsfrist hos udbyderne af eksterne kurser og studiemoduler.
Hent NYT fra DTS nr. 35/2015 i pdf-format her.