SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 25/2016

12. december 2016
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde den 8. og 9. december 2016. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Etablering af ”Et nyt skattevæsen”
Arbejdet med forberedelse af etablering af det nye skattevæsen fortsætter i implementeringsorganisationen under departementet.

Det er nu aftalt mellem personaleorganisationerne og departementets ledelse, at der etableres et formelt samarbejdsudvalg på implementeringsniveauet. Der vil blive udarbejdet et kommissorium for samarbejdsudvalg, og herefter vil der skulle ske besættelse af posterne i udvalget. Det forventes, at det bliver formændene for personaleorganisationerne, der får plads i udvalget – men med mulighed for at sende en suppleant.

Forbundsformand Jørn Rise er blevet interviewet af konsulenterne fra Implement, som skal komme med oplæg til organiseringen af Indbetalingsområderne i ”restskat” samt omkring Udviklingsstyrelsens opgaver.

For Dansk Told & Skatteforbund er det helt centralt, at den fremtidige organisering kommer til at betyde en genopretning af fagligheden i skattevæsenet.

Forbundet forudsætter derfor også, at medarbejderne fra SKAT med en stor faglig viden på de relevante områder kommer til at blive involveret i tilblivelsen af det nye skattevæsen – specielt også omkring fastlæggelsen af snitfladerne mellem de nye styrelser.

Dansk Told & Skatteforbund mener klart, at Indbetalingsområderne fortsat skal være samlet i én styrelse – og det er vigtigt, at der etableres en stærk udviklingsstyrelse, som samler fællesfunktioner på tværs af styrelserne, så der kan skabes en helhed, som binder styrelserne under Skatteministeriet sammen.

Ny organisering i SKAT på IT-området
Dansk Told & Skatteforbund bakker op bag udskillelsen af IT & Data som et selvstændigt forretningsområde i SKAT. Det forventes, at IT & Data som en helhed vil gå over i den nye udviklingsstyrelse, når den bliver etableret.

Genetableringen af IT som et selvstændigt forretningsområde har nogle konsekvenser for udpegningen af koordinerende tillidsrepræsentanter på forbundets område.

Hovedbestyrelsen udpegede derfor følgende koordinerende tillidsrepræsentanter for de nye afdelinger under IT & Data:

Forretningsstøtte og leverandørstyring: Ulla Kær Andersen

Drifts- og udviklingscenter: Jens Norlund

Teknologi, data og sikkerhed: Ulla Kær Andersen

Digital udvikling: Ulla Kær Andersen

Under Kundeservice er der etableret en ny afdeling – Strukturelle løsninger. Hovedbestyrelsen udpegede Jens Norlund som koordinerende tillidsrepræsentant for afdelingen.

Tillæg 2017
Størrelserne på tillægspuljerne for 2017 er endnu ikke meldt ud af SKATs direktion. Dansk Told & Skatteforbund imødeser, at det sker inden jul, så processen med tillægsforhandlinger i forretningsområderne kan starte op i begyndelsen af det nye år.

Retningslinjer for sygefravær i forbindelse med behandlingsforløb
Hovedbestyrelsen drøftede retningslinjerne for sygefravær i forbindelse med et behandlingsforløb eller ved f.eks. kontrolundersøgelser i forbindelse med kronisk sygdom – f.eks. sukkersyge – i lyset af en dom, der er afsagt på området.

Beskrivelsen i Serviceboksen i SKAT er i overensstemmelse med dommen. Problemet er, hvis den enkelte leder fortolker retningslinjerne i Serviceboksen indskrænkende.

Hvis medlemmerne oplever problemer i forbindelse med fortolkningen af retningslinjerne i Serviceboksen, skal forbundet derfor opfordre de pågældende til at kontakte den lokale tillidsrepræsentant eller forbundets sekretariat.

Hent NYT fra DTS nr. 25/2016 i pdf-format her.

 
hjemme ill 14