Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt hovedbestyrelsesmøde tirsdag den 22. august 2017. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:
Det ny skattevæsen
Hovedbestyrelsen havde en bred drøftelse af forholdene i SKAT og omkring etablering af det ny skattevæsen.
Stillingerne som direktører for de syv nye styrelser er nu slået op. Ellers er det begrænset, hvad der konkret er sket – eller meldt ud – efter sommerferien.
I begyndelsen af juli sendte personaleorganisationerne i SKAT følgende brev til skatteminister Karsten Lauritzen:
”Kære skatteminister Karsten Lauritzen
Organisationerne i SKAT, SKATs AC-klub, Landsklubben HK SKAT, Håndværkerne i SKAT og Dansk Told & Skatteforbund har nu haft lejlighed til at se nærmere på den plan, som skal være rammen om et nyt skattevæsen, ligesom vi har drøftet planen med vore tillidsrepræsentanter og mange medlemmer.
Der er i organisationernes øjne tale om en omfattende plan, som primært har haft fokus på geografi, samling af opgaver og de kommende ansættelser af op mod 3.300 nye medarbejdere frem til 2021.
Organisationerne hilser velkommen, at der i den fremtidige organisation skal være fokus på det faglige, og har ikke noget at indvende i forhold til den skitserede opdeling af SKAT i de syv styrelser. Vi finder det fint, at der for de syv styrelser bliver tale om en juridisk enhed. Dog afventer vi nærmere stillingtagen til den nye organisation, indtil vi har set snitfladerne mellem styrelserne, herunder beskrivelsen af governance for organisationens styrelser og for det tværgående samarbejde.
Vi vil dog gerne videregive nogle af de reaktioner, som vi samlet set har modtaget fra tillidsrepræsentanter og medlemmer.
Medlemmerne undrer sig over, at der sker store koncentrationer af enkelte styrelser, og man/vi er bange for, at det har den virkning, at rigtig mange enten skal på landevejen eller skal skifte arbejdsområde.
I den kontekst har vi noteret os, at du har givet udtryk for, at der er behov for alle - et synspunkt, som også er givet fra ledelsen i SKAT.
Organisationerne vil gerne give udtryk for, at de mange geografiske forandringer og centraliseringen samt sikker drift kalder på en høj grad af involvering fra organisationernes side til at finde generelle og individuelle løsninger.
Vi beder om, at der allerede nu etableres en masterplan for forandringerne, så ingen kompetencer går tabt - og at flytninger begrænses/undgås. Vi beder også om, at der bliver en høj grad af samtidighed i etableringen af det ny skattevæsen, så alle muligheder holdes åbne.
Derfor håber vi, at du vil anerkende, at det er nødvendigt at få etableret en bred vifte af personalepolitiske muligheder, der kan mildne de store udfordringer, så vi kan undgå, at mange gode kompetencer vil forlade SKAT. Kompetence skal i fokus.
Vi - organisationerne i SKAT - vil derfor gerne mødes med dig efter sommerferien, så vi nærmere kan redegøre for status - set fra medlemmernes side, ligesom vi gerne vil komme med gode ideer til at bringe det ny skattevæsen godt på vej.
Med venlig hilsen
Jørn Rise, Dansk Told & Skatteforbund
Ulla Fabricius, Landsklubben HK SKAT
Birger H. Christiansen, Håndværkerne i SKAT
Johanne Legarth Nordmann, SKATs AC-klub”
Det har været fremført af nogle medlemmer, at brevet var for ”venligt” – og at personaleorganisationerne burde være mere markante overfor ministeren i den fælles henvendelse. Hovedbestyrelsen bakkede op bag indholdet i henvendelsen, som var udtryk for den konsensus omkring form og indhold i en fælles henvendelse, der kunne skabes mellem personaleorganisationerne.
Hovedbestyrelsen havde en bred drøftelse af den aktuelle situation, som fortsat er præget af en dyb bekymring blandt medlemmerne for fremtiden i det ny skattevæsen – både omkring den fremtidige geografiske placering og de fremtidige arbejdsopgaver – også fordi der fortsat er usikkerhed omkring de vandringsveje, der skal bringe den enkelte videre til det ny skattevæsen. Derfor er det især vigtigt, at disse vandringsveje hurtigt bringes på plads.
Hovedbestyrelsen pegede på, at der i den kommende dialog med Skatteministeriets ledelse omkring etablering af de nye styrelser bør søges skabt ordninger, som kan tilgodese medlemmernes ønsker og behov.
Det kunne bl.a. være i form af etablering af målrettede ønskerunder – f.eks. når den nye adresse i Randers skal besættes – men også i form af andre målrettede ønskerunder, hvor dette kunne være et relevant redskab til at sikre, at adresserne bliver bemandet med de rette medarbejdere.
Det er også vigtigt, at der skabes en mulighed for fleksibel ”overkapacitet” på de fremtidige adresser i en overgangsperiode, så det f.eks. vil være muligt for medlemmer, som nærmer sig pensionering, at blive på den nuværende adresse indtil pensioneringen, så man sikrer, at de får videregivet deres kompetencer uden, at de skal ud i en geografisk flytning.
Rundt omkring i SKAT efterlyses der udmeldinger fra Skatteministeriets og fra SKATs ledelse – også gerne gentagelse af de centrale budskaber omkring etableringen af det ny skattevæsen – så det kan være med til at minimere den utryghed, der er blandt medarbejdere og ledere.
Der afholdes møde i Samarbejdsudvalget i Implementeringsorganisationen den 24. august, hvor personaleorganisationerne vil bringe medlemmernes bekymringer videre til ledelsen.
Krav til aftale- og overenskomstforhandlingerne 2018
Hovedbestyrelsen drøftede og besluttede forbundets krav til aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2018.
Det altovervejende krav er generelle lønstigninger. Hovedbestyrelsen mener, at de ansatte i staten fik for lave lønstigninger ved de seneste forhandlinger i 2015, og det må der kompenseres for ved de kommende forhandlinger.
Kravene sendes nu videre til forbundets Centralorganisation CO10, hvor de koordineres med de øvrige krav fra centralorganisationens medlemsorganisationer, inden de endelige krav på det statslige område bliver fastlagt i Centralorganisationernes Forhandlingsudvalg (CFU).
Kongres 2017
Hovedbestyrelsen behandlede forslag til skriftlig beretning, vedtægtsændringsforslag, budget- samt kontingentforslag, som fremlægges på kongressen. Frist for forslag til kongressen er den 1. september 2017.
Materialet til kongressen vil løbende blive lagt på forbundets hjemmeside på kongressiden her.
Hovedbestyrelsen godkendte også forbundets regnskab for 2016, som bliver indstillet til endelig godkendelse på kongressen.
Dansk Told & Skatteforbunds sekretariat og hovedbestyrelse deltager med telt på SKATs aktivitetsdag i Odense den 25. august 2017, så kom forbi og mød os og få en snak mellem kl. 10.00 og 14.00.
I anledning af aktivitetsdagen er der fredag den 25. august 2017 mellem kl. 10.00 og 14.00 30% i rabat på leje af ledige perioder i ferieboligerne i perioden frem til den 28. april 2018 – både ved at møde op i teltet på aktivitetsdagen og booke et ophold hos sekretariatet eller ved at booke via dts.bookhus.dk.
Er der behov for at kontakte sekretariatet den 25. august 2017 er det muligt at ringe til faglig sekretær Connie Mortensen på telefon 29 86 05 81.
Dansk Told & Skatteforbunds sekretariat er lukket på grund af sekretariatsmøde mandag den 28. og tirsdag den 29. august.
Ved hastende behov kan sekretariatets medarbejdere mandag og tirsdag kontaktes via deres mobiltelefonnummer.
Dansk Told & Skat nr. 4/2017 bliver distribueret til medlemmerne af FK Distribution i løbet af den kommende weekend.
Modtager du ikke bladet, skal du reklamere via linket her.
Hent NYT fra DTS nr. 22/2017 i pdf-format her.