Aftale- og overenskomstforliget
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse har i dag afholdt et ekstraordinært møde, hvor hovedbestyrelsen havde lejlighed til at gennemgå det resultat, der er forhandlet på plads mellem CFU og finansministeren.
Forliget med de generelle lønreguleringer og den overordnede ramme er at betragte som et delforlig. Det skyldes, at der nu er åbnet det såkaldte “fire-uges vindue”, hvor forhandlingerne mellem organisationerne og Personalestyrelsen om de specielle krav skal finde sted. Her skal Dansk Told & Skatteforbund/CO II forhandle de specielle krav på Skatteministeriets område, som Dansk Told & Skatteforbund har stillet i forbindelse med aftale- og overenskomstforhandlingerne.
Det er først, når forhandlingerne om disse specielle krav er afsluttet, at Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse kan tage samlet stilling til forliget. For Dansk Told & Skatteforbund vil det nemlig være afgørende, at der også ved disse forhandlinger om de specielle krav kan skaffes midler, som skaber rammerne for en lønforbedring for medlemmerne. Forbundet er indkaldt til det første forhandlingsmøde i Personalestyrelsen den 27. februar 2008.
CO II afholder hovedbestyrelsesmøde den 21. februar 2008, hvor forliget vil blive nærmere gennemgået. Der er endnu nogle uafklarede punkter i forligsteksten, men Dansk Told & Skatteforbund forventer, at disse punkter kan blive nærmere belyst i forbindelse med hovedbestyrelsesmødet i CO II.
Hovedbestyrelsen besluttede, at Dansk Told & Skatteforbund vil forsøge at informere om forligets indhold i takt med, at indholdet i de enkelte dele af forliget bliver nærmere gennemgået og belyst. Når grundlaget for den samlede forligstekst er klar - og forhandlingerne om de specielle krav på Skatteministeriets område er afsluttet - vil forbundet udarbejde en “pixi-udgave” af aftaleteksten samt en dias-gennemgang, som de lokale tillidsrepræsentanter kan anvende i forbindelse med medlemsmøderne om aftaleresultatet.
Det har tidligere været behandlet - bl.a. på forbundets repræsentantskabsmøde i oktober 2007 - om der skal gennemføres en vejledende afstemning blandt forbundets medlemmer om ja eller nej til aftaleresultatet.
Repræsentantskabsmødet vedtog, at der som udgangspunkt ikke skal gennemføres en vejledende medlemsafstemning - men at det er hovedbestyrelsen, der på baggrund af behandlingen af resultatet i de lokale afdelinger, skal tage endelig stilling til, om det skal være et ja eller et nej fra Dansk Told & Skatteforbund. Hovedbestyrelsen kan dog stadig vælge at sende spørgsmålet ud til en vejledende medlemsafstemning, hvis det skønnes nødvendigt.
Hovedbestyrelsen har besluttet, at der først tages stilling til dette spørgsmål, når forhandlingerne om de specielle krav er afsluttet. DTS København har dog besluttet, at der under alle omstændigheder gennemføres en vejledende afstemning blandt medlemmerne ved Skattecenter København.
Den nærmere information om forliget vil komme “drypvis” via NYT fra DTS og på forbundets hjemmeside, hvor der er adgang til informationerne om aftale- og overenskomstforhandlingerne via link nederst i den lyseblå søjle på forsiden.
På nuværende tidspunkt er der dog allerede grundlag for at give lidt uddybende information om de generelle lønstigninger, som indgår i forliget (der tages forbehold for eventuelle korrektioner efter hovedbestyrelsesmødet i CO II den 21. februar 2008):
1. april 2008
Der er aftalt en generel lønstigning på 3,30%. Hertil kommer, at man har fastlagt, at der på baggrund af reguleringsordningen udmøntes 0,44% til generelle lønstigninger. Samlet set vil lønnen pr. 1. april 2008 derfor blive reguleret med 3,74%.
1. april 2009
Der er aftalt en generel lønstigning på 1,82%. Hertil kommer en kompensation for personalegoder på det private arbejdsmarked, som udmøntes med 0,20% procent. Samlet set vil lønnen pr. 1. april 2009 derfor bliver reguleret med 2,02%. Hertil kommer virkningen af reguleringsordningen, som man forventer vil udløse en generel lønstigning på 0,25%.
1. oktober 2009
Der er aftalt en generel lønstigning på 0,65%.
1. april 2010
Der er aftalt en generel lønstigning på 2,40%. Hertil kommer virkningen af reguleringsordningen, som man forventer vil udløse en generel lønstigning på 0,04%.
Hvis skønnet over reguleringsordningen holder, betyder det, at der i perioden samlet vil være generelle lønstigninger, som komme alle medlemmer til gode med 9,1%.
I aftaleperioden 1. april 2005 - 31. marts 2008 har de generelle lønstigninger på statens område efter effekten af reguleringsordningen til sammenligning været på 4,76%.
Ud over disse generelle lønstigninger skønnes det, at reguleringsordningen vil udløse yderligere 1,50% (0,50% pr. 1. april 2008, 1. april 2009 og 1. april 2010). Udmøntingen af disse 1,50% er ikke aftalt direkte i forliget. Det hænger sammen med, at man har aftalt, at de 1,50% skal gå til den lønglidning, der sker i aftaleperioden.
Lønglidning er f.eks., når SKATs direktion “lægger et beløb oveni” den tillægspulje, der lokalt skal udmøntes til tillæg under Ny Løn. Lønglidning er netop udtryk for, at der afsættes yderligere midler af lønsummen til Ny Løn - som det har været intentionerne i aftalen om Ny Løn. Ved forliget har man vurderet, at denne lønglidning vil udgøre 0,50% pr. år.
Endelig indeholder forliget puljer på i alt 2,20%. Det er disse puljer, der nu skal forhandles ved forhandlingerne om de specielle krav, og Dansk Told & Skatteforbund har naturligvis en forventning om, at der kan indgås forlig omkring de specielle krav, som sikrer forbundets medlemmer en del af disse puljemidler.
Samlet set er der aftalt en ramme for forliget på 12,80%. I aftaleperioden 1. april 2005 - 31. marts 2008 blev rammen på det statslige område - korrigeret for indvirkningen af reguleringsordningen - til sammenligning 5,96%. Hent NYT fra DTS nr. 11/2008 i pdf-format her.