SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 4/2022

9. februar 2022
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde den 8. februar 2022. Mødet blev afviklet som en ”bordet rundt-status” på aktuelle emner. På mødet drøftede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Manglende orientering i samarbejdsudvalg
Dansk Told & Skatteforbund kan konstatere, at ledelserne i Skatteforvaltningens styrelser ikke altid husker at orientere Samarbejdsudvalget om organisatoriske ændringer – hvilket ledelsen har pligt til ifølge samarbejdscirkulæret.

Aktuelt er to enheder under Selskab i Skattestyrelsen i Fredensborg blevet lagt sammen uden forudgående orientering af Samarbejdsudvalget i Selskab. Der skete først en orientering af fællestillidsrepræsentanten for Selskab 15 minutter før offentliggørelsen.

Forbundet vil bringe det generelle spørgsmål om orientering i samarbejdsudvalget op i Skattestyrelsens Hovedsamarbejdsudvalg.

Rekruttering af ledere
Hovedbestyrelsen drøftede, hvordan det gøres attraktivt for flere af forbundets medlemmer at søge lederstillinger i Skatteforvaltningen.

Hovedbestyrelsen skal i den forbindelse opfordre medlemmer i basis, som kunne være interesseret i at gå ledervejen – f.eks. at indgå i Skatteforvaltningens talentforløb for kommende ledere – til at bringe det op ved de PULS-samtaler, der nu skal gennemføres.

Forbundet vil anmode om en generel orientering om status på talentforløbet på det kommende møde i Skatteforvaltningens Hovedsamarbejdsudvalg.

HAP
Coronarestriktionerne er nu ophævet, og det er muligt at normalisere fremmødet på Skatteforvaltningens adresser.

Med hensyn til anvendelse af hjemmearbejdspladser så er der netop indgået en politisk aftale, hvorefter arbejdsgivere først er ansvarlig for udstyret på hjemmearbejdspladsen, hvis der arbejdes hjemme mere end to dage om ugen. Tidligere indtrådte ansvaret allerede, hvis det var mere end én dag om ugen.

Dansk Told & Skatteforbund har noteret sig den nye aftale og ser frem til drøftelser med Skatteforvaltningen om de fremtidige forhold omkring hjemmearbejdspladser i Skatteforvaltningen. Forbundets holdning vil fortsat være, at anvendelsen af hjemmearbejdspladser skal bygge på fleksibilitet, individualitet og frivillighed og aftales i dialog mellem medarbejderen og den nærmeste leder.

Hovedbestyrelsen opfordrer til, at Skatteforvaltningen – som hidtil – understøtter medarbejderne med det nødvendige udstyr til hjemmearbejde uanset omfanget.

Samarbejde eller eventuel fusion med TAT
Dansk Told & Skatteforbund har fået en henvendelse fra TAT – Foreningen af tekniske og administrative tjenestemænd – om samarbejde og mulig fusion. TAT er som forbundet medlem af CO10.

I dialog med TAT´s formand er der udarbejdet et oplæg til en proces, som nu er sendt til behandling i TAT. Skal der ske en fusion, er det udgangspunktet, at Dansk Told & Skatteforbund er det fortsættende forbund, og TAT kan få status som en kreds i forbundet med en stor grad af selvstændighed.

Hovedbestyrelsen tilsluttede sig, at mulighederne for et tættere samarbejde og eventuel fusion undersøges nærmere i dialog med TAT. Hvis der optages mere konkrete forhandlinger om en fusion, vil såvel hovedbestyrelsen som forbundets tillidsrepræsentanter naturligvis blive inddraget.

Professionsbachelorer i skat
De første professionsbachelorer i skat er nu dimitteret fra Københavns Professionshøjskole og UC SYD i Haderslev, og 24 af dem er allerede ansat i styrelser under Skatteministeriet.

Hovedbestyrelsen siger tillykke – og udtrykte stor tilfredshed med, at arbejdet med at få etableret og understøttet den nye uddannelse nu har ført til, at de første professionsbachelorer i skat er klar.

De nye kolleger, som er ansat på forbundets overenskomst, vil i den kommende tid møde deres lokale tillidsrepræsentant på arbejdspladsen, som vil byde dem velkommen og introducere dem til Dansk Told & Skatteforbund.

Hovedbestyrelsen håber, at de nye kolleger på forbundets overenskomst vælger at blive en del af det faglige fællesskab i Dansk Told & Skatteforbund.


Seniorbonus

Ansatte har fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62, ret til en årlig seniorbonus.

Seniorbonussen udgør 0,8% af den ansattes sædvanlige årsløn.

Seniorbonussen udbetales en gang årligt ved først kommende lønudbetaling efter kalenderårets udløb.

Den ansatte har dog ret til at konvertere seniorbonussen til to seniordage eller ekstraordinært pensionsbidrag. Valget træffes for ét år ad gangen.

En ansat der vælger at konvertere seniorbonussen, skal give ansættelsesmyndigheden besked herom senest den 1. oktober året før, bonussen vil komme til udbetaling.

Varsel om seniorbonussen fremgår allerede af lønsedlen hos ansatte, som er fyldt 62 år eller som fylder det i år.

Cirkulæret træder i kraft 1. april 2022.  Der er dog ikke enighed om udmøntningen mellem parterne (Medarbejder- og Kompetencestyrelsen og centralorganisationerne i CFU), hvilket betyder, at cirkulæret indtil videre alene bygger på arbejdsgivers fortolkning af den indgåede aftale.

Det betyder blandt andet, at dem, som vælger at konvertere seniorbonussen til seniordage, først kan afholde de to dage i 2023. Vælges indbetaling af pensionsbidrag vil det ske ved første lønudbetaling i 2023.

Vi håber, at der vil komme nærmere omkring den praktiske administration af aftalen senere.

Se mere i cirkulæret her.

Har du spørgsmål, kan sekretariatet kontaktes.

Hent NYT fra DTS nr. 4/2022 i pdf-format her.

hjemme ill 14