SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 14/2024

23. august 2024
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde den 22. august 2024. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Personalelinjeskift efter bestået diplom i skat
Administrations- og Servicestyrelsen har fra den 1. juni 2024 ændret procedure for personalelinjeskifte for nyuddannede med diplom i skat, så der ikke sker automatisk lønindplacering.

Inden 1. juni 2024 blev man ved personalelinjeskifte indplaceret på nærmeste højeste løntrin + rådighedstillæg på DTS-overenskomsten. Efter 1. juni 2024 har Administrations- og Servicestyrelsen i den nye proces valgt, at der skal ske en lønforhandling af den samlede lønpakke med forbundet.

Dansk Told & Skatteforbund har ikke været inddraget, før den nye proces er taget i brug pr. 1. juni 2024.

Forbundet er ikke enig i den ændrede procedure, som Administrations- og Servicestyrelsen har anlagt. Derfor vil der i den kommende tid være en række møder.

Der har blandt andet været afholdt møder med Administrations- og Servicestyrelsen den 16. og 22. august, og der er planlagt møder igen den 30. august og 10. september.

På møderne den 16. og 22. august fremlagde parterne deres synspunkter, og forbundet har fremsendt eksempler til Administrations- og Servicestyrelsen for at tydeliggøre vores uenigheder omkring den nye procedure.

Du er meget velkommen til at kontakte chefkonsulent Hans Holmer i sekretariatet på 2193365 eller hans.holmer@dts.dk, hvis du har spørgsmål vedrørende personalelinjeskift for nyuddannet med diplom i skat.

Når vi ved noget mere konkret, vil vi igen orientere ud i NYT fra DTS.

Arbejdstid i Skatteministeriet
Hovedbestyrelsen drøftede forskellige spørgsmål i relation til arbejdstid og over-/merarbejde – bl.a. på baggrund af en række konkrete spørgsmål fra medlemmer hen over sommeren.

Sekretariatet har udarbejdet faktaark til tillidsrepræsentanterne vedrørende arbejdstid for de enkelte stillingskategorier.

Medlemmerne under Skatteministeriet er derfor altid velkomne til at henvende sig til deres tillidsrepræsentant for at få faktaarket vedrørende opgørelsen af deres arbejdstid samt honorering af over-/merarbejde.

Ved egentlig rådgivning om arbejdstidsforhold opfordres medlemmerne til at kontakte chefkonsulent Anita Illum i forbundets sekretariat – anita.illum@dts.dk.

Repræsentantskabsmøde 2024
Dansk Told & Skatteforbund afholder ordinært repræsentantskabsmøde den 22.-23. oktober 2024.

På mødet drøftede hovedbestyrelsen temaer for mødet – herunder emner for gæsteindlæg.

Til behandling på repræsentantskabsmødet vil hovedbestyrelsen fremsætte forslag om justering af medlemsbetalingen for den kollektive gruppelivsordning/forsikring ved kritisk sygdom.

Behovet for justeringen skyldes, at den reserve, der var opsparet i ordningen – og som siden 2015 har nedsat den månedlige medlemsbetaling – nu er opbrugt.

Det endelige forslag skal inden fremsættelse behandles skriftligt i hovedbestyrelsen.

Regnskabet for 2023
Hovedbestyrelsen godkendte forbundets årsregnskab for 2023 og indstiller det til foreløbig godkendelse på repræsentantskabsmødet den 22.-23. oktober 2024.

Den endelige godkendelse af regnskabet for 2023 sker ifølge vedtægterne først på kongressen i 2026.

Hent NYT fra DTS nr. 14/2024 i pdf-format her.

hjemme ill 14