SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 18/2024

24. september 2024
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde mandag den 23. september 2024. På mødet blev bl.a. følgende emner behandlet:

Lønindplacering ved personalelinjeskift
Dansk Told & Skatteforbund er i forhandling med Administrations- og Servicestyrelsen omkring rammerne for lønmæssig indplacering ved personaleskift efter bestået diplom i skat.

Udgangspunktet for Dansk Told & Skatteforbund er klart, at der skal sikres en lønmæssig fremgang efter bestået diplom i skat efter de samme retningslinjer, som var gældende ved personalelinjeskift før 1. juni 2024, hvor Administrations- og Servicestyrelsen ændrede administrationen på området.

Forbundet stiller sig uforstående overfor, hvis erhvervelsen af skattefaglige kompetencer gennem bestået diplom i skat ikke skulle give anledning til en lønfremgang i forbindelse med personalelinjeskift – også fordi man som fuldmægtig på forbundets overenskomst påtager sig en rådighedsforpligtigelse.

Hovedbestyrelsen har fuld forståelse for, at der blandt dem, der er blevet færdig med en diplom i skat her i forsommeren, er utålmodighed omkring den lønmæssige indplacering i forbindelse med personalelinjeskiftet, og forbundet arbejder ved forhandlingerne på hurtigst muligt at få afklaret de lønmæssige forhold for dem, der har afsluttet diplom i skat før 1. juni 2024.

Institutionelle lukkedage
Personaleorganisationerne er fortsat i dialog med ledelsen i Skatteministeriets styrelser omkring vilkår for genindførelse af institutionelle lukkedage.

Hovedbestyrelsen må konstatere, at den justering, der allerede er sket omkring administration af lukkedage, ikke fuldt ud er i overensstemmelse med de tilsagn om mulighed for fleksibilitet, der er givet ved dialogen mellem personaleorganisationerne og ledelsen i Skatteforvaltningens Hovedsamarbejdsudvalg (HSU).

Forbundet vil derfor bringe spørgsmålet om indholdet af den information, der er sendt ud gennem ledelsessystemet, op på det kommende møde i HSU.

Registrering af tidsforbrug til frokost
Hovedbestyrelsen stiller spørgsmål ved Toldstyrelsens ønske om, at medarbejderne skal registre tidsforbrug til frokostpausen med en særlig kode.

Forbundet vil bringe spørgsmålet om baggrunden og behovet for denne særskilte registrering op på det kommende møde i Skatteforvaltningens Hovedsamarbejdsudvalg (HSU).

Ny departementschef i Skatteministeriet
Dansk Told & Skatteforbund ønsker Merete Agergaard tillykke med den nye stilling som departementschef i Skatteministeriet.

Forbundet kender Merete Agergaard fra hendes tid som direktør for Skattestyrelsen og ser frem til at fortsætte det gode og konstruktive samarbejde.

Hent NYT fra DTS nr. 18/2024 i pdf-format her.

hjemme ill 14