SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 2/2025

16. januar 2025
Administration af ATN- og 0-dage

Dansk Told & Skatteforbund har fortsat fokus på muligheden for at afholde ATN- og 0-dage i Skatteforvaltningen.

Da de nye retningslinjer blev indført i sommeren 2024 udtalte ledelsen i Skatteforvaltningens Hovedsamarbejdsudvalg (HSU), at de fortsat ønsker smidighed og fleksibilitet. Hvis du oplever behov for at have mere end de udmeldte 11 dage, ville dette fortsat være en mulighed ved en dialog med din leder.

Det er stadig Dansk Told & Skatteforbunds opfattelse, at der bør være den fornødne fleksibilitet på arbejdspladsen for at få privatlivet til at hænge sammen. Hvis arbejdet tillader det, og du ikke den pågældende dag f.eks. har telefonvagt, ekspeditioner eller skal på kontrolaktion, er det vores opfattelse, at det er muligt at anvende døgnets 24 timer, hvis det ellers er foreneligt med opgaverne og samspillet med kollegerne.

Administrationen af 0-dage er derfor et fast punkt på hovedbestyrelsesmøderne, fordi forbundet ønsker at holde et vågent øje med, hvordan ordningen bliver efterlevet i styrelserne. Det er vigtigt for os at pege på, at har du brug for ATN- og 0-dage – også udover de 11 dage – så bør det ikke være udelukket, hvis der er et behov for flere dage. Det kan f.eks. være:

  • Medarbejdere på nedsat tid, som ikke har en fast ugentlig fridag. De vil få mange 0-dage, fordi deres ugentlige fridag er fordelt på alle fem dage og derfor naturligvis vil give en 0-dag pr. uge. Dette ser forbundet ingen hindring i – og det håber vil heller ikke, at ledelsen gør.
  • Har der været travlhed på arbejdsopgaverne, og man har givet den en ”skalle”, når opgaverne kræver det, og dermed har oparbejdet en række timer udover sin normtid, så vil det også være naturligt for forbundet, at disse timer kan afvikles på et senere tidspunkt i den pågældendes normperiode. Det kan også betyde flere 0-dage, som vi håber ledelsen vil se positivt på.
  • For en medarbejder, der ved, at de har brug for nogle dage til omsorg af sig selv eller familie, gå med sine forældre til læge eller lign. – og arbejder timerne ind på andre tidspunkter i normperioden – ser forbundet det heller ikke som et problem i at få flere 0-dage, hvis arbejdet tillader det.

Der kan være mange andre årsager til at afholde 0-dage, ovenstående er blot eksempler.

Når man ser på ATN- og 0-dage, så vil afvikling af disse være på grund af en arbejdsindsats på et andet tidspunkt – enten tidligere senere – i den pågældendes normperiode. Altså en arbejdsindsats udover den enkeltes normdag, som ikke burde være til hinder for, at man kan afvikle denne på et senere tidspunkt, hvis arbejdsindsatsen har været nødvendig.

Det er vigtigt, at du fortsat kan have den fleksibilitet, som ATN- og 0-dage giver adgang til – og har mulighed for at gå i dialog med din leder, hvis det er nødvendigt med flere end de udmeldte antal dage. Møder du en afvisning ved lederen, vil Dansk Told & Skatteforbund gerne høre mere om det – enten via den lokale tillidsrepræsentant eller ved direkte kontakt til Anita Illum i sekretariatet. 

Hent NYT fra DTS nr. 2/2025 i pdf-format her.

hjemme ill 14