SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 22/2009

22. juni 2009

SKATs organisering
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse havde på hovedbestyrelsesmødet den 17. juni en bred drøftelse omkring SKATs organisation.

SKAT fik sin nye struktur med de syv regioner og herunder en række landsdækkende enheder den 1. januar 2009 - og strukturen har nu været “i drift” i et halvt års tid. Derfor er det helt naturligt at “tage pulsen” på, hvordan strukturen fungerer - og dette er ikke blevet mindre aktuelt af, at der allerede er sket nogle justeringer i forbindelse med de udmeldinger om ændring af personalelokaliseringen og placeringen af opgaverne, som SKATs direktion kom med i slutningen af marts.

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse og tillidsrepræsentanter rundt omkring i landet har da også løbende fået en masse input fra medlemmerne omkring deres syn på SKATs nye struktur. Hvordan er billedet så af SKAT, som strukturen ser ud i dag?

Ja, der er da heldigvis nogle positive tilbagemeldinger omkring den nye struktur. Etableringen af de landsdækkende enheder har bl.a. bragt fokus på en række centrale og vigtige faglige områder. Samtidig er der fortsat en regional forankring af bl.a. kundeservice og indsats.

Men det billede, der tegner sig på baggrund af det første halve år med den nye struktur, giver dog også anledning til bekymring hos Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse.

Fraværet af en chef med et samlende ansvar ved den enkelte lokalitet er en udfordring. Medlemmerne melder ofte tilbage, at de savner mere nærvær af en direktør ved lokaliteten.

Ikke mindst for afdelingslederne er det også en udfordring. Der er ingen tvivl om, at det ledelsesrum, som afdelingslederne skal udfylde i den nye struktur, er blevet kraftigt udvidet. Derfor er det også utroligt vigtigt, at afdelingslederne bliver klædt rigtigt på til at løse disse udfordringer. Af hensyn til medarbejderne - men også af hensyn til dem selv.

Da den nye struktur blev lanceret i 2008, blev der talt meget om en virtuel struktur, hvor man tog udgangspunkt i, at medarbejderne blev, hvor de allerede var - og skulle der ske samling af faglige miljøer, ville det i høj grad være med udgangspunkt i, hvor kompetencerne allerede var placeret.

Derfor er det i dag tilbagemeldingerne fra medlemmerne, at det i bedste fald er ulogisk - og i værste fald uforståeligt - at der nu skal ske fysisk samling af opgaver på en lang række områder. En opgaveplacering og -samling, som ikke følger dette princip. Medlemmerne spørger, om kvadrat metre er fremtidens styringsprincip.

Og medlemmerne efterspørger bl.a. en mere nuanceret holdning til, hvad et fagligt miljø i virkeligheden er. Om omdrejningspunktet for et godt og frugtbart fagligt miljø altid er en fysisk samling af de medarbejdere, som løser opgaven - eller om det i virkeligheden lige så godt kan etableres på helt andre måder.

Udgangspunktet med, at en opgave principielt kan løses hvor som helst i landet - det princip, som eller skulle have været knæsat i forbindelse med den nye struktur i SKAT - ser på en lang række områder ud til at have lidt skibbrud allerede inden det fik lov til at blive prøvet af i virkelighed.

I stedet bliver der nu lanceret en lang række fysiske flytninger, som ikke alene koster mange penge - for SKAT og for medlemmerne personligt - men også medfører frustrationer og usikkerhed blandt mange medlemmer.

Fysiske flytninger, som er begrundet i, at der kan spares nogle millioner på huslejekontoen. En besparelse, der dog kun udgør en meget lille del af SKATs samlede budget - og angiveligt slet ikke er analyseret op mod de udgifter til omflytninger, tab af kompetencer og omskoling af medarbejdere til nye opgaver, som er en konsekvens af planen.

Samtidig er der meldinger om, at der nogle steder er behov for en “kvalitetssikring” af de kvadratmeteropmålinger, der er foretaget af SAC i forbindelse med planerne for den fremtidige lokalisering ud fra en arbejdsmiljømæssig vinkel.

Argumenterne kan være nok så gode for en beslutning om samling af opgaver, men meldingen fra medlemmer er, at det kan være vanskeligt at se fornuften i konkrete beslutninger i lokalisering af arbejdsopgaver, når det har den konsekvens, at mange medarbejdere fremover kommer til at krydse hinanden på vejene til og fra arbejde.

Medlemmernes klare budskab er: Det må kunne gøres anderledes!

Ændringerne i organisationen skaber ganske enkelt frustrationer blandt mange medlemmer. Skiftende og uklare signaler, manglende mål og linie for de ændringer, der sker, og store vanskeligheder ved at se, hvor man selv er i den kommende struktur, er nogle af de ord, medlemmerne melder tilbage til forbundet.

Uheldigt, når man ved, at netop indflydelse på egen arbejdssituation er af stor betydning for, om den enkelte føler, at der er et godt psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.

Personaleorganisationerne var inddraget i det forberedende arbejde omkring modellerne til en ny struktur i 2008. Beslutningen om hvordan det nye SKAT, skulle se ud, blev dog truffet af direktionen - og siden da er det Dansk Told & Skatteforbunds oplevelse, at inddragelsen af personaleorganisationerne har været begrænset til orientering om beslutningerne - men ikke på så tidligt et tidspunkt, at der reelt har været nogen mulighed for at komme med input til grundlaget for de beslutninger, som direktionen skulle træffe.

Dansk Told & Skatteforbund er derfor tilfreds med, at told- og skattedirektøren i SKATs Hovedsamarbejdsudvalg (HSU) har lovet, at personaleorganisationerne nu vil blive involveret, før der træffes beslutninger omkring implementeringen af SKATs struktur. Som told- og skattedirektør Ole Kjær udtrykte det ifølge HSU Nyt nr. 9: “... når det kommer til driftsansvaret i SKAT, vil vi i direktionen gerne involvere personaleorganisationerne, også inden der træffes beslutning i direktionen.”

Med hensyn til lokaliseringsplanerne i SKAT har told- og skattedirektøren da også i forskellige sammenhænge udtrykt, at der kan ske justeringer undervejs.

Forbundets hovedbestyrelse tager gerne muligheden for at levere input til beslutningerne op. Målet er at være med til at reducere uhensigtsmæssigheder ved den nye struktur og skabe grundlaget for SKAT som en god arbejdsplads.

Forbundet vil på repræsentantskabsmødet i oktober behandle SKATs organisation som et centralt punkt på dagsordenen.

Dansk Told & Skatteforbund må dog kraftigt understrege, at hvis de kommende omflytninger i SKAT kommer til at betyde, at der skal ske afskedigelse af medarbejdere, er det ikke i overensstemmelse med de intentioner, der bl.a. har været i tryghedsaftalen. Samtidig må de omflytninger, der sker, ikke bringe medlemmerne i en situation, hvor den eneste reelle udvej er, at de må tage deres afsked.

Dansk Told & Skatteforbund vil med alle midler søge at undgå afskedigelser blandt forbundets medlemmer. Det er vores pligt.

Andre vælger måske at mene, vi råber “Ulven kommer” i kommunikationen til medlemmerne. Men hovedbestyrelsen ser det som sin pligt at gøre medlemmerne opmærksom på de mulige konsekvenser af de ting, der sker på og omkring deres arbejdsplads - og herunder konsekvensen af uansøgte forflyttelser. Som udtryk for rettidig omhu.

Hent NYT fra DTS nr. 22/2009 i pdf-format her.