SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 2/2010

21. januar 2010
Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde den 18.-20. januar 2010. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Evaluering af forbundets struktur
Dansk Told & Skatteforbund igangsatte i 2009 et arbejde med evaluering af forbundets struktur. Rammerne for arbejdet var bl.a., at der skulle kigges på, hvordan tillidsrepræsentantstrukturen kan matche strukturen i SKAT - herunder også på antallet af tillidsrepræsentanter. Forbundet har i dag omkring 290 tillidsrepræsentanter på landsplan, og det klare budskab fra SKATs ledelse har været, at dette tal er meget højt.

I efteråret 2009 blev det besluttet, at det egentlige arbejde med evaluering af strukturen skulle igangsættes på hovedbestyrelsesmødet i januar 2010 - bl.a. for, at de erfaringer, der var indhøstet i forbindelse med tillægsforhandlingerne i 2009, kunne indgå. Hovedbestyrelsen havde derfor en meget grundig debat omkring forbundets struktur - og satte nogle overordnede rammer for, hvordan forbundets struktur f.eks. kan justeres, så den matcher den ledelses- og forhandlingsstruktur, der er i SKAT.

Udgangspunktet for forbundets struktur skal fortsat være nærhedsprincippet. Det betyder, at det enkelte medlem fortsat er medlem af en lokalafdeling på den lokalitet, hvor man fysisk er placeret. Uanset hvilken organisatorisk tilknytning medlemmet har til en region/Koncerncentret. Nærhedsprincippet sikrer, at der altid er en tillidsrepræsentant på adresse, som medlemmerne kan henvende sig til - og som kan varetage medlemmernes interesser i relation til de ting, der er forankret i huset.

Hovedbestyrelsen er - med en enkelt undtagelse - af den opfattelse, at muligheden for at løse “sognebånd” til en anden lokalafdeling skal afskaffes. Lokalafdelingstilknytningen vil derfor altid skulle tage udgangspunkt i de fysiske placering. Hovedbestyrelsen mener samtidig, at der skal være mindst 25 medlemmer på en lokalitet for at der skal oprettes en selvstændig lokalafdeling.

I lokalafdelingen vælges der som i dag en formand og et antal tillidsrepræsentanter. Hvis lokalafdelingen har indtil 74 medlemmer, skal der ud over formanden vælges yderligere én tillidsrepræsentant og en suppleant. Disse tre udgør bestyrelsen for lokalafdelingen. Hvis der er over 75 medlemmer i en lokalafdeling kan det udløse yderligere én tillidsrepræsentant - og herefter yderligere én tillidsrepræsentant for hver 75 medlemmer.

Formanden og næstformanden for lokalafdelingen vil - som i dag - være medlem af kredsbestyrelsen. Aftale- og forhandlingsretten er forankret i kredsbestyrelsen. Det er kredsbestyrelsens ansvar, at der er en tillidsrepræsentant, som er ansvarlig for koordineringen af varetagelsen af interesserne for medlemmerne i søjlen. Medlemmerne i søjlen skal inddrages i valg/udpegning af den pågældende søjletillidsrepræsentant. For de landsdækkende enheder betyder det, at medlemmerne i hele landet vil have indflydelse - ikke kun de medlemmer, der hører til en lokalafdeling under den kreds, hvor den landsdækkende enhed organisatorisk hører hjemme.

Formanden og næstformanden for kredsen er som i dag medlem af forbundets hovedbestyrelse.

I Dansk Told & Skat nr. 3/2010 vil der komme en artikel, som nærmere beskriver de forskellige elementer i forslaget til en ny struktur i forbundet.

Modellen skal nu til debat i forbundets kredse og lokalafdelinger. Målet er, at der senere i løbet af 2010 skal afholdes en ekstraordinær kongres, hvor de nødvendige vedtægtsændringer kan behandles. Hvis modellen bliver gennemført, vil den betyde, at der omtrent sker en halvering af forbundets samlede antal tillidsrepræsentanter.

SKATs ledelse er orienteret om status på hovedbestyrelsens overvejelser omkring evalueringen af forbundets struktur.

Forbundets TR-uddannelse
Hovedbestyrelsen drøftede et katalog med mulige uddannelsestilbud til forbundets tillidsrepræsentanter. Kataloget skal nu drøftes i kredsene for at afdække hvilke kurser, der er størst behov for at gennemføre i 2010.

Hovedbestyrelsen besluttede, at introkurserne og grundkursus 1 fremover skal være obligatoriske for nyvalgte tillidsrepræsentanter for at klæde dem bedst muligt på til at varetage deres opgaver som tillidsrepræsentant.

Aftale- og overenskomstforhandlingerne 2011
Som opstart på de aftale- og overeskomstforhandlinger, som skal gennemføres på statens område i begyndelsen af 2011, havde hovedbestyrelsen en indledende drøftelse af, hvilke krav forbundet skal rejse.

Hovedbestyrelsen drøftede bl.a. det nuværende system med Ny Løn - men også reguleringsordningen på statens område, som forventes at give en negativ regulering pr. 1. april 2010.

Forbundets krav til aftale- og overenskomstforhandlingerne skal på plads inden august 2010, hvor kravene skal videre til vor centralorganisation CO10. Forslag til krav skal derfor nu drøftes lokalt og regionalt - og forbundets Lønpolitiske Udvalg vil også arbejde videre med forslag, inden hovedbestyrelsen kan tage stilling til og prioritere kravene på mødet i juni 2010.

Med hensyn til de midler, der er til rådighed for de regionale tillægsforhandlinger i 2010, vil forbundet nu bede SKAT om en forhandling om beløbet, så det kan blive udmeldt. En udmelding, der efter den gældende lønaftale allerede skulle være sket.

Etablering af Koncerncentret
Hovedbestyrelsen drøftede etablering af Koncerncentret. Ledelsen er på plads, og det forventes, at medarbejderne er placeret i de nye kontorer pr. 1. marts 2010.

Den nedsatte referencegruppe, hvor personaleorganisationerne deltager, fungerer fortsat som samarbejdsudvalg - indtil det nye hovedsamarbejdsudvalg og det nye koncernsamarbejdsudvalg er på plads.

Multimediebeskatning
Forbundet har rejst spørgsmålet om administration af den nye multimedieskat for medarbejderne i SKAT i referencegruppen. Det er bl.a. sket på baggrund af, at der er kommet tilbagemeldingerne om, at afdelingslederne rundt omkring giver meget forskellige retningslinier for f.eks. privat brug af telefon, som man har valgt at blive multimediebeskattet af.

Direktionen har på referencegruppemødet tilkendegivet, at dette ikke er tanken - at der ikke er en ændret praksis omkring privat anvendelse af telefoner - og at der vil komme en fælles udmelding om det efter drøftelser i den udvidede direktion.

Omstruktureringerne i SKAT
Hovedbestyrelsen drøftede de flytninger, der sker rundt omkring i SKAT som følge af den nye struktur og udvekslede erfaringer, så man regionalt er bedst muligt klædt på til at varetage medlemmernes interesser.

Titelændringer
I forbindelse med aftalerne om tillæg i 2009 blev det også aftalt, at der kunne ske titelændring for medlemmer, som har lønnen (f.eks. en fuldmægtig, der har en samlet løn, der svarer til en specialkonsulent).

SAC er i gang med at få disse titelændringer i Koncerncentret på plads. Når det arbejde er færdig, vil SAC gå videre med titelændringer ved regionerne.

Hovedbestyrelsesmødet i februar
Det planlagte hovedbestyrelsesmøde den 2. februar 2010 er flyttet til den 10. februar.

Hent NYT fra DTS nr. 2/2010 i pdf-format her.