Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt et ekstraordinært hovedbestyrelsesmøde den 6. januar 2011. Eneste punkt på dagsordenen var status på opgaveporteføljen i forbundet.
Årsagen til, at der blev afholdt det ekstraordinære møde var dels, at der var en række sager fra det ordinære møde i december, som ikke var nået – dels at det ordinære møde, som afholdes den 25. og 26. januar primært er et temamøde, hvor der skal behandles de ting, der skal arbejdes med i forbindelse med forberedelsen af den ordinære kongres til oktober. På dette møde skal hovedbestyrelsen derfor først og fremmest drøfte strategi og økonomi for forbundet.
På statusmødet gennemgik hovedbestyrelsen en lang række aktuelle sager.
Hovedbestyrelsen havde bl.a. en bred drøftelse af personalepolitik, værdibaseret adfærd og tillidsbaseret ledelse, hvor der blev udvekslet erfaringer omkring disse emner.
Omkring den værdibaserede adfærd og tillidsbaserede ledelse arbejder forbundet videre med erfaringerne – såvel i hovedbestyrelsen som i forbundets Arbejdsmiljøudvalg og Kompetenceudvalg. Det er tanken, at hovedbestyrelsen på det grundlag skal have en overordnet drøftelse af, hvilke mål der bør være for personalepolitikken omkring den værdibaserede adfærd.
Hovedbestyrelsen drøftede også generelt det arbejde, der aktuelt er i gang omkring indgåelse af en række nye aftaler, som skal erstatte de nuværende aftaler – bl.a. på arbejdstidsområdet.
Erfaringen viser, at der ind i mellem bliver indgået individuelle aftaler på arbejdstidsområdet – somme tider mellem det enkelte medlem og nærmeste leder.
Forbundet vil generelt opfordre til, at medlemmer i disse situationer først tager kontakt til den lokale eller regionale tillidsrepræsentant – eller til forbundets sekretariat – for at sikre, at man ikke mod sit ønske bliver stillet dårligere end de generelle regler, der gælder på området.
Aftalen om en ny lønpolitik drøftes stadig mellem ledelsen og personaleorganisationerne. Det forventes, at der kan indgås en aftale på området i slutningen af måneden.
Hovedbestyrelsen drøftede resultatet af den medarbejdertilfredshedsundersøgelse, som er gennemført i Skatteministeriet.
Hovedbestyrelsen og forbundets Arbejdsmiljøudvalg vil fortsætte arbejdet med at analysere nærmere på resultatet på en række centrale områder, hvor der er forhold, som bør tages op i en dialog med ledelsen.
Der er nu gennemført valg i forbundets lokalafdelinger og kredse bortset fra Kreds VI, København, som efter aftale med regionsdirektøren først gennemfører valg af nye tillidsrepræsentanter den 28. januar.
Der tegner sig et klart billede af, at antallet af tillidsrepræsentanter i forbundet holder sig inden for den aftale, der er indgået med HR-direktør Birte Deleuran.
Forbundets vedtægter åbner mulighed for, at hovedbestyrelsen i begrænset omfang kan godkende valg af en ekstra tillidsrepræsentant i lokalafdelingerne, hvis særlige forhold taler for det – og det samlede antal tillidsrepræsentanter fortsat kan holdes indenfor den aftalte ramme. Hovedbestyrelsen vil på mødet den 25. og 26. januar tage stilling til, om der på den baggrund skal gives accept af et begrænset antal supplerende tillidsrepræsentanter i lokalafdelinger med særlige forhold.
De centrale aftale- og overenskomstforhandlinger er nu startet mellem Finansministeriet og Centralorganisationerne. Der er nedsat en række arbejdsgrupper, der behandler de enkelte områder.
Det er endnu for tidligt at give et bud på, hvornår der bliver indgået et forlig – og hvad det vil komme til at indeholder.
Der er generelt kommet mange krav om forringelser fra Finansministeriet – herunder bl.a. om fradragsprocenten vedrørende tjenestemandspensioner.
Udlejning af ferieboliger
Dansk Told & Skatteforbund åbner nu op for ansøgning om ophold i forbundets ferieboliger i perioden 1. april 2011 til 31. marts 2012 via ansøgningsskemaet på forbundets hjemmeside.
Der vil være adgang til ansøgningsskemaet fra forsiden på hjemmesiden – nederst i den blå søjle.
Mandag den 10. januar starter den først runde, som går til og med den 23. januar 2011, Her er det udelukkende de udenlandske ferieboliger, der bliver trukket lod om. Undlad derfor at søge om danske ferieboliger ved denne udlejningsrunde.
Der kan kun ansøges om hele uger i forbindelse med ansøgningsrunden. I forbindelse med ansøgningen skal man angive hvilken dato, man ønsker at starte opholdet.
Efter den 23. januar 2011 vil systemet trække lod blandt de indkomne ansøgninger, og ansøgerne vil få besked om resultatet af lodtrækningen i uge 5.
Anden udlejningsrunde, som vedrører alle de danske ferieboliger, vil starte den 7. februar og køre til og med den 20. februar 2011.
Udlejning af de perioder, der ikke er udlejet i forbindelse med de to lodtrækningsrunder, starter den 7. marts 2011.
Held og lykke med ansøgningen om en feriebolig i udlandet!
Hent NYT fra DTS nr. 1/2011 i pdf-format her.