Tjenestemænd og supplerende pension
I oktober/november 2010 modtog en hel række af Dansk Told & Skatteforbunds tjenestemænd meddelelse om, at SAC havde foretaget en regulering i deres supplerende PFA-pension. Dette afstedkom en hel række henvendelser til forbundets sekretariat, og derfor finder vi det nu betimeligt, igen at forsøge at beskrive, hvad der er årsagerne til disse reguleringer, og hvad der nu vil ske i den forbindelse.
Hvorfor regulering?
Dansk Told & Skatteforbund har i en periode gjort SAC opmærksom på, at der efter forbundets opfattelse har været fejl i beregningerne hos en række tjenestemænds supplerende PFA-pension. I bund og grund har det handlet om, at der ved beregningerne ikke har været taget hensyn til den del af den enkeltes pensionsgivende løn, der beregnes tjenestemandspension af. Det har betydet, at en række tjenestemænd har fået beregnet for meget i supplerende PFA-pension, og at en del har fået beregnet for lidt. Altså, hvor stor en del af den pensionsgivende løn bliver der beregnet tjenestemandspension af, og hvor meget er der så tilbage til beregning af supplerende PFA-pension? På denne måde sikres det, at der ikke beregnes pension to gange af dele af den pensionsgivende løn.
Må SAC foretage reguleringer af den allerede beregnede og indbetalte PFA-pension?
Spørgsmålet om, hvorvidt SAC har hjemmel til at foretage disse reguleringer er selvfølgelig dukket op. Her må Dansk Told & Skatteforbund bare meddele, at det, SAC har gjort, er at rette op på fejl i beregningerne, der i virkeligheden har været i strid med gældende aftaler på området. Her er det den statslige og centrale aftale om Pensionsforhold for tjenestemandsgrupper o.l. i forbindelse med nye lønsystemer – i daglig tale kaldet ”Bilag M”, der er det gældende regelsæt. Så formalia er i orden.
Hvilke tjenestemænd er omfattet?
Som kort nævnt ovenfor, er det meget individuelt, om der skal ske regulering eller ej for den enkelte tjenestemand. Sagt på en anden måde, hvad er der sket af reguleringer i den enkelte tjenestemands løn, der har haft indvirkning på tjenestemandspensionen? Her er en række eksempler på ændringer i den enkeltes løn mv., der har haft direkte betydning for tjenestemandspensionen, eller hvor tjenestemandspensionen har skullet indtænkes, og dermed også haft betydning for beregningen af den supplerende PFA-pension:
• Tidspunktet for overgang til statslige løn- og pensionsvilkår for tidligere kommunalt ansatte tjenestemænd med eventuel tildeling af yderligere pensionsskalatrin
• Tildeling af varigt tillæg i forbindelse med de årlige tillægsforhandlinger
• Udnævnelse/forfremmelse til konsulent, fuldmægtig, specialkonsulent eller chefkonsulent, med eventuelt tildeling af yderligere pensionsskalatrin.
Som nævnt er det yderst individuelt, om der skal ske regulering, så derfor kan ovenstående ikke betragtes som en udtømmende liste af eksempler. Der er også sådan, at for nogle tjenestemænds vedkommende skal der ske flere beregninger, idet disse falder ind under flere af de nævnte eksempler.
Hvor langt kan/skal der reguleres tilbage?
For de tidligere ToldSkat ansatte tjenestemænd kan reguleringerne i særlige tilfælde gå helt tilbage til tidspunktet for overgang til ny løn. Altså tilbage til 1. april 2004. For de tidligere kommunalt ansatte, kan reguleringerne gå tilbage til 1. november 2005. Igen er det helt individuelt, hvornår en tjenestemand har fået reguleret i sine løn- og ansættelsesvilkår, og derfor skal der i hvert enkelt tilfælde foretages en manuel beregning.
Hvad har SAC konkret gjort?
Selvom der i realiteten skal foretages en manuel beregning for hver enkelt tjenestemand, så har SAC i første omgang valgt en maskinel løsning. Det har betydet, at eventuelle reguleringer i den supplerende PFA-pension i første omgang alene er foretaget for perioden april – oktober 2010. Det betyder ikke, at der kan/skal ske reguleringer længere tilbage i tid.
Hvad sker der nu og hvad er aftalt, tidsfrist mv.?
Som nævnt har SAC i første omgang reguleret tilbage til april måned 2010. I forlængelse af dette, har Dansk Told & Skatteforbund afholdt et møde med SAC for at drøfte, hvad der efterfølgende så skal ske.
Som tidligere nævnt, er der nogle tjenestemænd, der har fået indbetalt for meget i supplerende PFA-pension, og nogen har fået indbetalt for lidt. I forlængelse af det afholdte møde, er følgende aftalt/bestemt:
Tjenestemænd, der har fået for meget indbetalt i supplerende PFA-pension
SAC har meddelt forbundet, at for disse tjenestemænd vil der ikke blive reguleret længere tilbage i tid end til og med april måned 2010. Disse sager bør derfor anses for at være afsluttet.
Tjenestemænd, der har fået for lidt indbetalt i supplerende PFA-pension.
For disse medarbejdere er det aftalt, at der sker regulering tilbage til det tidspunkt/de tidspunkter, hvor der har skullet være foretaget en manuel beregning af den supplerende PFA-pension. Dansk Told & Skatteforbund og SAC har i den forbindelse drøftet inden for hvilken tidsfrist, disse reguleringer bør være foretaget.
SAC har meddelt, at de forventer at kunne være færdige med reguleringerne INDEN 1. juni 2011. Dansk Told & Skatteforbund så gerne, at disse reguleringer har kunnet være færdiggjort noget tidligere, men har valgt at tage datoen til efterretning.
Kontakt
Har du/I spørgsmål til ovenstående er du/I selvfølgelig velkommen til at kontakte Dansk Told & Skatteforbunds sekretariat. Primært faglig sekretær Jan Nørner på telefon 35 25 00 61 eller mail jn@dts.dk.
Sekretariatet lukket 17. og 18. januar
Dansk Told & Skatteforbunds sekretariat er lukket på grund af møde den 17. og 18. januar 2011.
Er der en hastersag, kan sekretariatets medarbejdere kontaktes via de mobiltelefonnumre, der fremgår af hjemmesiden eller bag på Dansk Told & Skat.
Hent NYT fra DTS nr. 2/2011 i pdf-format her.
Sekretariatet kan ikke kontaktes for udlejning af ferieboliger den 17. og 18. januar.