Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært hovedbestyrelsesmøde torsdag den 3. marts 2011. Hovedbestyrelsen drøftede bl.a. følgende emner:
Aftale- og overenskomstforhandlingerne 2011
Hovedbestyrelsen havde en grundig drøftelse af det forlig, der er indgået på det statslige område om lønudviklingen i de kommende to år.
Hovedbestyrelsen er overordnet af den opfattelse, at der er tale om et magert resultat af de generelle forhandlinger.
Forhandlingerne om Dansk Told & Skatteforbunds specielle krav foregår fortsat. Næste forhandling med Personalestyrelsen er mandag den 7. marts 2011. Ved de generelle forhandlinger er der ikke afsat midler til specielle krav – f.eks. puljer til forbedring af lønforløbene i SKAT – men der er fortsat en række andre spørgsmål, som Dansk Told & Skatteforbund forhandler med Personalestyrelsen som led i aftale- og overenskomstforhandlingerne.
Når forhandlingerne om de specielle krav er afsluttet, vil forbundet udarbejde information om det samlede aftale- og overenskomstresultat. Dels til forbundets tillidsrepræsentanter, som kan anvende informationen i forbindelse med afholdelse af medlemsmøder – dels til medlemmerne via NYT fra DTS.
Forbundets kredse vil så have mulighed for at afholde medlemsmøder hvor resultatet kan drøftes – så forbundets hovedbestyrelsesmedlemmer på den baggrund bliver klædt på til beslutningen i hovedbestyrelsen om, hvorvidt Dansk Told & Skatteforbund skal sige ja eller nej til resultatet på det ekstraordinære repræsentantskabsmøde i centralorganisationen CO 10.
Dansk Told & Skatteforbunds kongres i 2008 besluttede, at aftale- og overenskomstresultatet ikke generelt skal sendes ud til urafstemning blandt forbundets medlemmer – men at det er hovedbestyrelsen, der skal tage stilling til resultatet. Hovedbestyrelsen har dog altid mulighed for at beslutte, at der afholdes en vejledende urafstemning.
To af forbundets kredse – Kreds V (Nordsjælland) og Kreds VI (København) – har allerede besluttet at gennemføre en vejledende afstemning blandt kredsens medlemmer.
Tillidsrepræsentantstrukturen
Ledelsen har nu godkendt de tillidsrepræsentanter, som er valgt i Dansk Told & Skatteforbunds nye tillidsrepræsentantstruktur.
Det er generelt aftalt mellem ledelsen og personaleorganisationerne, at der skal ske en evaluering af tillidsrepræsentantstrukturen i 2012.
På forbundets tillidsrepræsentantkonference den 2. marts i Vejle havde tillidsrepræsentanterne mulighed for at drøfte erfaringerne med den nye struktur. Det var bl.a. i lyset af et læserindlæg i Dansk Told & Skat nr. 1-2/2011, hvor der blev efterlyst en justering af forbundets nye tillidsrepræsentantstruktur.
På konferencen i Vejle var der dog bred enighed omkring, at det nu er vigtigt at indhøste erfaringer med den nye struktur i forbundet – herunder at få viden om snitfladerne på ledelsesniveau – inden der eventuelt igangsættes arbejde omkring justering af strukturen på den ordinære kongres i oktober 2011.
Status på situationen i SKAT
Hovedbestyrelsen havde en bred drøftelse af de aktuelle forhold for medlemmerne i SKAT – bl.a. omkring de omflytninger, der nu skal ske primært i københavnsområdet som konsekvens af, at to blokke i Østbanegade bliver opsagt.
Formændene for personaleorganisationerne er inviteret til et statusmøde hos skatteminister Troels Lund Poulsen på tirsdag den 8. marts. Der er ikke i invitationen mere konkret angivet hvilke emner, der skal drøftes på det pågældende møde.
For at kunne fortsætte og afslutte debatten om situationen i SKAT – herunder resultatet af mødet med skatteministeren – besluttede hovedbestyrelsen at afholde et ekstraordinært hovedbestyrelsesmøde på tirsdag den 8. marts kl. 10.30.
Ferieboliger
Nu er de to store ansøgningsrunder til ferieboligerne overstået, og alle ansøgere har fået besked pr. mail.
På mandag den 7. marts kl. 10.00 frigives alle ledige uger efter lodtrækningsrunderne – både danske og udenlandske ferieboliger. I første omgang dog kun for hele uger. Vi opdaterer hjemmesiden den 7. marts kl. 9.00, så man kan få et aktuelt overblik over, hvilke ferieboliger og perioder, der er ledige.
Vi gør opmærksom på, at udlejningen den 7. marts kun kan ske ved telefonisk henvendelse til forbundets sekretariat på 35 26 34 60 – ikke pr. mail eller ved opkald til de direkte telefonnumre – og udlejningen sker efter ”først til mølle-princippet”.
Hvis man ønsker at leje for en kortere periode end en uge i de ferieboliger, hvor det er muligt, skal man vente med at ringe til den 14. marts kl. 10.00.
Når man har lejet en feriebolig og skal betale for opholdet vil det være en stor hjælp for os, hvis man vil påføre bookingnummeret ved betalingen.
Hent NYT fra DTS nr. 10/2011 i pdf-format her.