Ændring af ferieloven pr. 1. maj 2012
Som følge af EU-domstolens fortolkning af arbejdstidsdirektivet er det fra 1. maj 2012 blevet muligt at kræve erstatningsferie, hvis man er blevet syg under sin ferie.
Dette betyder, at ferieloven er ændret så ansatte, der har optjent fuld ferie, har krav på erstatningsferie efter fem sygedage. Er der ikke optjent fuld ferie nedsættes femdages kravet forholdsmæssigt.
Bliver du syg under ferien, skal du derfor sygemelde dig efter de allerede gældende retningslinjer og fremvise lægelig dokumentation herfor. Du skal selv afholde udgifterne til den lægelige dokumentation.
Ændringen af ferieloven er endnu ikke indarbejdet i ferieaftalen, som omfatter Dansk Told & Skatteforbunds medlemmer, men det forventes, at Finansministeriet og centralorganisationerne snarest vil indgå i forhandlinger om tilpasning af ferieaftalen.
Indtil da vil SKAT benytte principperne i den ændrede ferielov ved behandling af sager om erstatningsferie, hvorfor ændringen bliver gældende for alle medlemmer pr. 1. maj 2012.
Skulle der opstå problemer omkring erstatningsferie, hører forbundet gerne herom. Såvel problemstillinger som spørgsmål til ovenstående kan rettes til faglig sekretær Merete Berdiin på mkb@dts.dk eller tlf. 35254492.
Hent NYT fra DTS nr. 11/2012 i pdf-format her.