SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 21/2013

18. juni 2013

Afskedigelsesrunde i SKAT
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse holdt ekstraordinært møde i går aftes for at drøfte situationen omkring varsling af afskedigelser af 375 medarbejdere fra SKAT.

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse tager kraftigt afstand fra SKATs beslutning om, at det er nødvendigt med afskedigelser for at kunne realisere den reduktion af personalet, som politikerne har besluttet, der skal ske i de kommende år.

Efter forbundets opfattelse ville reduktionen kunne realiseres ved naturlig afgang – evt. kombineret med ordninger omkring frivillig fratrædelse.

SKATs direktion har truffet beslutningen bl.a. på baggrund af den analyse, som konsulentfirmaet McKinsey samt Moderniseringsstyrelsen gennemførte i SKAT i 2012. Undersøgelser, som personaleorganisationerne endnu ikke har fået adgang til, og derfor ikke kan kommentere i detaljer – men Dansk Told & Skatteforbund har overordnet den holdning, at konsulenter ofte er i stand til at levere svar i metermål ud fra det opdrag, de får. Analysen er derfor efter forbundets opfattelse en ”tilbageregning” ud fra opdragsgivernes ønsker – i dette tilfælde Finansministeriets.

Det er samtidig for dårligt, at SKATs ledelse henviser til manglende kompetencer som en begrundelse for, at der nu skal ske afskedigelser for at give plads til rekruttering af nye kompetencer.

Job og Kompetencematch – en proces, som blev gennemført for bare et år siden – viste, at der var et ganske stort match mellem de kompetencer, der er i SKAT, og de opgaver, der skal løses, og det gav desuden afdækning af de behov for kompetenceudvikling, der er.

At SKATs direktion – og skatteminister Holger K. Nielsen – nu melder ud, at det ikke vil være muligt i tilstrækkelig grad at efteruddanne nuværende medarbejdere til at løfte de nye opgaver i SKAT, er dybt kritisabelt og afdækker i virkeligheden et ledelsessvigt, der rækker tilbage til etableringen af SKAT i 2005, hvor mange uddannelsesaktiviteter blev sat på hold i de første år.

Ved de seneste aftale- og overenskomstforhandlinger – senest her i 2013 – er det aftalt, at kompetenceudvikling og jobudvikling skal ses i sammenhæng, og job- og kompetenceudvikling relaterer sig både til medarbejdernes nuværende og fremtidige arbejdsliv.

Ledelsen har derfor et klart ansvar for at være med til at skabe rammerne for kompetenceudvikling – også til de fremtidige arbejdsopgaver bl.a. som konsekvens af de nye it-systemer. En udvikling, der har kunnet forudses i flere år, og som bestemt ikke er kommet som en tyv om natten.

En del af ønsket om at afskedige for at give plads til rekruttering af nye kompetencer i SKAT har en rigtig dårlig lugt. Det virker nærmest som om, man ønsker at skabe plads til at ansætte analytikere, som kan analysere, hvad man skal gøre bl.a. på indsatsområdet – på bekostning af medarbejdere, som rent faktisk har en uddannelse og en erfaring, der gør dem i stand til at lave indsats ”ude i marken”.

”Fokus på produktion” var ellers departementschef Jens Brøchners udmelding, da han trådte til i 2013 – men det er åbenbart mest på den ”teoretiske produktion”…!

Dansk Told & Skatteforbund er dybt kritiske over for den udvikling, hvor der ikke fokuseres mere på den brede indsats til gavn for fælleskassen.

Hovedbestyrelsen har meget svært ved at se, hvordan nye medarbejdere kan komme ind ”fra gaden” og gøre det bedre end de medarbejdere, der er i SKAT i dag – suppleret med relevant efter- og videreuddannelse på de områder, hvor der er særlige behov.

En afskedigelsesrunde – i kombination med nyrekruttering af medarbejdere, som ikke har erfaringer med SKAT – kan ikke undgå at give et fald i produktionen og dermed faldende effektivitet i SKAT. Dansk Told & Skatteforbund mener ganske enkelt ikke, at det er troværdigt, når skatteminister Holger K. Nielsen til DR udtaler, at fyringsrunden ikke vil få konsekvenser for SKATs effektivitet.

Den usikkerhed alle medarbejdere i SKAT nu kastes ud i, indtil processen er afsluttet, vil give uro og faldende produktion. Det viser alle tidligere erfaringer. Og nye medarbejdere er ikke i stand til at forbedre effektiviteten fra dag et – uanset hvilke kompetencer, de end måtte besidde.

Med kampagnen sparskatten.dk, som forbundet lancerede i forbindelse med Folkemødet på Bornholm i sidste uge, slog vi netop på, at nedskæringer i SKAT ikke er vejen frem, men at der i stedet bør investeres i SKAT, fordi det er en rigtig god forretning for samfundet.

Se hele kampagnen på www.sparskatten.dk – og giv den meget gerne en ”synes om” markering og spredning på facebook!

Dansk Told & Skatteforbund vil fortsætte dialogen med repræsentanter fra det politiske system og udnytte de kontakter, der blev knyttet på Bornholm, med det klare mål at få afskedigelserne af bordet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2014.

Måtte der være et behov for særlige og nye kompetencer i SKAT, kan det klares ved en ændring af de rammer, SKAT får tildelt, så eventuelle fremtidig behov for personaletilpasninger kan ske ved naturlig afgang i kombination med en løbende kompetenceudvikling af medarbejderne.

At sende erfarne medarbejdere ud i arbejdsløshedskøen for at kunne rekruttere nye kompetencer er dybt forkasteligt. Det er uanstændig regeringspolitik, når regeringen har udtalt, at der netop ikke skal afskediges i den offentlige sektor – løftebrud nr. to på Skatteministeriets område.

Dansk Told & Skatteforbund tager skarpt afstand fra processen, men vil naturligvis gå i dialog med SKATs direktion, når det f.eks. gælder forhandlinger om etablering af aftaler om frivillig fratræden.

Der kan også være andre veje at gå for at reducere antallet af afskedigelser, og dem vil forbundet naturligvis også afsøge i den kommende tid. I den forbindelse har hovedbestyrelsen besluttet, at de midler, der er til tillæg her i 2013 og 2014 kunne anvendes til reduktion af antallet af afskedigelser.

Dansk Told & Skatteforbund vil naturligvis søge at hjælpe medlemmerne bedst muligt i forbindelse med den kommende proces – herunder klæde forbundets tillidsrepræsentanter på til at bistå medlemmerne bedst muligt.

Forbundsformand Jørn Rise har i dag udtalt sig til både Politiken og Jyllands-Posten. Artikler kan vi af ophavsretsmæssige grunde desværre ikke kan linke til.

På mødet i SKATs Hovedsamarbejdsudvalg (HSU) den 17. juni, hvor afskedigelsesrunden blev offentliggjort, var der en række andre sager på dagsordenen, som af gode grunde måtte tages af. HSU fortætter derfor drøftelserne – også om afskedigelserne – på et HSU-seminar i morgen den 19. juni, hvor personalepolitikken ellers skulle have været temaet. Personaleorganisationerne har imidlertid ikke ønsket at drøfte personalepolitik i HSU i den nuværende situation.

Tre lukkedage
SKATs ledelse har meldt ud, at personaleorganisationerne er enige i, at grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag fremover er tvungne lukkedage, som medarbejderne selv skal betale.

Denne udmelding er ikke korrekt. Alle tre organisationer har i dag skrevet til ledelsen og meddelt, at det, som man har skrevet vedrørende organisationernes deltagelse i spørgsmålet om de tre dage ikke er korrekt, idet personaleorganisationerne ikke har givet nogen accept. Der vil senere i dag komme en korrektion fra SKAT.

Dansk Told & Skatteforbund tager naturligvis afstand fra, at de tre dage fremover skal betales af medlemmerne selv. SKAT disponerer i forvejen over flere af feriedagene i forbindelse med lukkedage – og dette gør det ikke bedre!

Arbejdstid
Der er igangværende forhandling om arbejdstid. Ledelsen lægger også op til forringelser på dette område.

Hent NYT fra DTS nr. 21/2013 i pdf-format her.