Status på forhandlingerne om flex m.v.
Dansk Told & Skatteforbund har konstateret, at der fra flere sider er blevet anmodet om, at forbundet informerer omkring de igangværende forhandling på arbejdstidsområdet.
Hovedbestyrelsen har indtil videre haft den overbevisning, at forbundet først skulle informere, når der var et resultat - negativt eller positivt – men forbundet kan nu konstatere, at flere medlemmer er blevet informeret af deres ledere, ligesom AC også har informeret bredt om de igangværende forhandlinger.
Situationen er den, at forbundet igennem en længere periode har forhandlet på arbejdstidsområdet, idet SKAT har indkaldt organisationerne til en drøftelse af ændringer inden for arbejdstidsområdet på grund af de besparelser, som SKAT skal gennemføre.
Besparelserne er på baggrund af en analyse fra Finansministeriet opgjort til 61 mio. kr.
I kender alle ledelsens beslutning om at afskaffe den betalte frihed på juleaftensdag, nytårsaftensdag og grundlovsdag – en beslutning, som ingen af organisationerne i SKAT står bag – som var første led på arbejdstidsområdet. Samlet giver det en besparelse i SKAT på 30 mio. kr.
Herudover har ledelsen varslet, at man vil være mere restriktiv på området omkring bevilget frihed (BEV). Dette område vil man beskære med 50%, hvilket giver en besparelse på 10 mio. kr.
BEV er bl.a. den frihed, som man indrømmes, når man går til tandlæge, læge eller i øvrigt aftaler med sin leder, at man kan få fri til det ene eller andet. Hvordan dette vil foregå i praksis, kan der ikke siges noget om, idet vi her er undergivet ledelsesretten – altså ledelsens ret til at bestemme. Forbundet har meddelt, at vi frygter, at sygefraværet vil stige på den konto.
På nuværende tidspunkt forhandler vi så arbejdstidsmæssige forhold, som relaterer sig til flex-ordningen.
For det første drejer det sig om, at ledelsen ikke længere ønsker at have forbundets chefkonsulenter, specialkonsulenter eller fagkonsulenter (i dag specialkonsulenter) med i flex-ordningen. Og dette ønske står man fast på. Til gengæld vil de pågældende kunne omfattes af en ATN-ordning. Dette vil betyde en besparelse på 12 mio. kr. Dansk Told & Skatteforbund er selvfølgelig ikke enig i denne betragtning, ligesom forbundet har stillet spørgsmål ved besparelsespotentialet.
Herefter drejer det sig om fuldmægtigenes deltagelse i en ny flexaftale. Man kan ud fra besparelsespotentialet på de 61 mio. kr. konstatere, at der således mangler 9 mio. kr.
Disse 9 mio. kr. skal hentes på fuldmægtigområdet, nærmere bestemt på fuldmægtigenes rådighedsforpligtelse – både på AC´s og forbundets område. På nuværende tidspunkt er situationen den, at ledelsen er kommet med et forslag, som både forbundet og AC har sagt nej til, og begge organisationer skal i løbet af næste uge komme med organisationernes endelige svar.
Når organisationernes svar er modtaget, så vil SKATs ledelse overveje, hvilket foranstaltninger man vil iværksætte, hvilket altså kan betyde en opsigelse af flex-aftalen. Hvordan ledelsen så vil indhente besparelse, det kan man kun gisne om.
Forbundets tilgang til de nævnte forhandlinger omkring flex-aftalen har hele tiden været, at det vil være utroligt kedeligt for medlemmerne at miste flex-aftalen, ligesom vi også mener, at det samme burde være tilfældet fra ledelsens side, men på nuværende tidspunkt er såvel DTS som AC altså kommet til et punkt, hvor det er svært at sige ja tak til de mange forringelser, som vælter ind over os.
Forbundet vil selvfølgelig også være i dialog med vores centralorganisation.
Her til sidst skal jeg mane det rygte i jorden, som handler om, at frokostpausen er i spil. Det er et overenskomstspørgsmål.
Hvis du har input til ovennævnte, er du velkommen til at kontakte dit hovedbestyrelsesmedlem eller forbundet, så vi kan høre synspunkter.
Hilsen Jørn
Hent NYT fra DTS nr. 32/2013 i pdf-format her.