Hovedbestyrelsesmøde
Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde mandag den 13. januar 2014. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:
SKATs fremtidige lokalisering
SKATs direktion har igangsat et arbejde omkring SKATs fremtidige lokalisering. Udgangspunktet er, at SKAT fremover skal være på færre adresser – bl.a. fordi nedgangen i antallet af ansatte i SKAT betyder, at der i dag er kvadratmeter i overskud, og nogle enheder har en størrelse, der ikke er rationel ud fra en økonomisk betragtning.
Spørgsmålet om SKATs fremtidige lokalisering – antallet af enheder rundt omkring i landet, og hvor de skal placeres – har naturligvis stor betydning for medarbejderne. Men direktionen holder kortene meget tæt til kroppen i den forberedende proces, der foregår nu. Personaleorganisationernes formænd deltager i en følgegruppe, men de må ikke videredistribuere det materiale, de får udleveret på møderne. Det betyder bl.a., at forbundsformand Jørn Rise ikke har mulighed for at dele materialet med hovedbestyrelsen som grundlag for forbundets drøftelser omkring emnet.
Hovedbestyrelsen havde derfor inviteret SKATs økonomidirektør Karsten Juncher og underdirektør Kim Bak med til mødet for at hovedbestyrelsen kunne være i direkte dialog med dem omkring principperne for den fremtidige lokalisering.
Karsten Juncher og Kim Bak kom ikke med konkrete udspil omkring den kommende lokalisering af SKAT – men fik en drøftelse med hovedbestyrelsen om forskellige principper, som indgår i arbejdet. Det er f.eks. SKAT som en fortsat landsdækkende myndighed, faglige miljøer, muligheden for fremtidig rekruttering samt medarbejdernes bopæl.
Målet er, at der i løbet af en måneds tid bliver fremlagt forslag til målbilleder for SKATs lokalisering frem til 2020 for Skatteministeriets Departement. Herefter kommer den politiske del af processen – først med skatteministeren og herefter i regering og Folketing – inden målbillederne bliver meldt ud.
Når målbillederne er på plads og godkendt politisk, forventede Karsten Juncher til gengæld, at SKAT vil sætte fart på processen for at få igangsat det konkrete arbejde med at samle SKAT på færre adresser.
Efter besøget fra SKATs direktion drøftede hovedbestyrelsen spørgsmålet om SKATs fremtidige lokalisering.
Hovedbestyrelsen udtrykte kritik af, at personaleorganisationerne ikke kan inddrages i en mere åben proces i forbindelse med den forberedende fase. Det ville efter forbundets opfattelse give et bedre grundlag for accept blandt medlemmerne, hvis ”mellemresultaterne” på den måde kom frem i lyset. Direktionens proces er endnu et eksempel på, at ledelsen fjerner sig mere og mere fra en proces med reel inddragelse af personaleorganisationerne.
Forbundet opfordrer tillidsrepræsentanterne til at fortsætte det lokale arbejde med at kæmpe for bevarelse af arbejdspladser i SKAT – også gerne med inddragelse af politikere.
Centralt kan forbundet ikke direkte tage stilling til, hvor SKAT fremover skal lokaliseres, da et ja til én adresse samtidig er nej til en anden på beskostning af de medlemmer, der er her i dag.
Forbundet vil derfor centralt have fokus på, at SKATs ledelse – og politikerne – tager de personalepolitiske hensyn, der er givet tilsagn om.
Hvis der er personalepolitiske temaer, der kan understøtte en ny lokalisering, deltager Dansk Told & Skatteforbund derfor gerne i dialogen.
Arbejdstid
De nye aftaler på arbejdstidsområdet er nu trådt i kraft.
Hovedbestyrelsen havde en bred drøftelse af området – og de erfaringer med administrationen af aftalerne, der allerede er indhøstet.
Forbundet og tillidsrepræsentanterne fortsætter med at indsamle erfaringer, som bl.a. vil blive drøftet på en konference for forbundets tillidsrepræsentanter den 12. marts i Middelfart.
For medlemmerne i kontinuerlig tjeneste er der fortsat nogle udeståender, som forbundet vil gå i dialog med SKAT omkring i den kommende tid.
Løn
Hovedbestyrelsen drøftede erfaringerne med de overståede tillægsforhandlinger for 2013.
Forbundet har anmeldt overfor HR-direktøren, at vi ønsker tillægsforhandlingerne for 2014 igangsat nu. SKAT har omvendt meldt tilbage, at man først ønsker forhandlingerne om en ny lønpolitik. Dette ser forbundet ingen grund til – tillægsforhandlingerne for 2014 kan sagtens igangsættes nu og inden for rammerne af den nuværende lønpolitik i SKAT.
I forbundets centralorganisation CO10 starter arbejdet nu med forberedelse til aftale- og overenskomstforhandlingerne om et år. Det handler i første omgang om processen for formulering og prioritering af organisationernes krav til forhandlingerne med finansministeren i 2015.
Forbundets tillidsrepræsentanter
Valg af tillidsrepræsentanter efter forbundets nye vedtægter er nu gennemført rundt omkring i valgenhederne.
Rundt om i de valgenheder, der relaterer sig til SKAT, er der nu valgt 70 tillidsrepræsentanter. Hertil kommer forbundets formand og næstformand samt en tillidsrepræsentant for Departementet/Skatteministeriets Interne Revision, en for Spillemyndigheden samt to for Skatteankestyrelsen.
Der var fra fem valgenheder indkommet en anmodning om, at de kunne vælge yderligere én tillidsrepræsentant – begrundet i lokale forhold. Det giver forbundets vedtægter mulighed for, hvis der er helt særlige forhold samt plads inden for det samlede antal tillidsrepræsentanter, der er aftalt med SKAT.
Hovedbestyrelsen besluttede dog, at der ikke på nuværende tidspunkt gives grønt lys for yderligere tillidsrepræsentanter ved valgenhederne, da der først bør indhøstes flere erfaringer med det nuværende antal.
I forbindelse med den reduktion af det antal tillidsrepræsentanter, der er valgt i valgenhederne, er der opstået nogle huller i forbindelse med de koordinatorer, som er kontaktpersoner for underdirektørerne.
Hovedbestyrelsen besluttede derfor at udpege følgende nye koordinatorer på de vakante områder:
Kunderservice
Ejendomsvurdering: Ulla Jensen
Indsats
Borgere: Jack Nielsen
Store selskaber: Søren Holt
Told og afgifter: Henrik Michaelsen
Inddrivelse
Betaling og inddrivelse: Christina Hammarberg
Under HR og Stab
Afgørelser og sanktioner: Rune Pedersen
Diplommoduler vedrørende kontrol og tilsyn
Der er udbudt diplommoduler, som retter sig mod medarbejdere, som arbejder med kontrol og tilsyn.
Modulerne, som sætter fokus på jura, etik, kommunikation, konflikthåndtering og interkulturel forståelse samt samarbejde inden for og på tværs af myndigheder, er udviklet for midler fra aftale- og overenskomstforhandlingerne på det statslige område.
Du kan læse mere om indholdet på diplommodulerne, tilmelding m.v. her.
Udbetaling af flekstimer
Dansk Told & Skatteforbund har erfaret, at der har været uklarhed omkring frister angående udbetaling af flekstimer for medarbejdere, der ikke længere er omfattet af fleksordningen pr. 1. januar 2014.
Hvis du ikke længere er omfattet af fleksordningen, kan du læse nærmere om proceduren for udbetaling af flekstimer her.
Hent NYT fra DTS nr. 3/2014 i pdf-format her.