SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 2/2015

14. januar 2015

Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde mandag den 12. og tirsdag den 13. januar 2015. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Udnævnelser/oprykninger

SKAT har iværksat en proces omkring udnævnelse/oprykning af medarbejdere, der allerede har lønnen, der svarer til en højere stilling.

Processen betyder bl.a., at der skal ske en vurdering af, om de pågældende opfylder den profil, der skal til for at blive udnævnt/oprykket til den højere stilling.

Der har været lidt uklare signaler fra nogle ledere i forretningsområderne omkring, hvorvidt der er begrænsninger i, hvor mange medarbejdere, der kan vurderes egnet til en højere stilling.

Forbundet har været i dialog med HR-direktør Winnie Jensen, og hun har understreget, at der ikke er sket udmelding til lederne om, at det kun er et begrænset antal medarbejdere, der kan oprykkes.

Dette er ligeledes bekræftet ved henvendelse til direktøren for Kundeservice, Jonathan Schloss, og fungerende direktør for Indsats, Per Jacobsen.

Hovedbestyrelsen lægger meget vægt på, at alle medlemmer, som har lønnen til en højere stilling, bliver vurderet, om de opfylder profilen. Er det ikke allerede sket på ledelsens initiativ, skal forbundet derfor opfordre de pågældende til hurtigst muligt at gå i dialog med deres nærmeste leder omkring foretagelse af en vurdering.

Forbundet skal også opfordre de pågældende medlemmer til at udfylde det indstillingsskema, der er udsendt til de lokale tillidsrepræsentanter, og sende det udfyldte skema tilbage til den lokale tillidsrepræsentant, som også kan hjælpe, hvis der er spørgsmål.

De lokale tillidsrepræsentanter vil formidle skemaerne videre til forbundets sekretariat, så det kan sikres, at de pågældende kommer med ved de forhandlinger om oprykninger/udnævnelser, der skal være den 5. februar 2015.

Aftale- og overenskomstforhandlingerne 2015

Parterne på statens område har nu startet på aftale- og overenskomstforhandlingerne – indtil videre primært på det tekniske niveau.

Det er endnu for tidligt at give et bud på, hvornår der foreligger en overordnet aftale omkring rammen og de generelle lønstigninger.

Når denne aftale er på plads, vil der komme en proces, hvor der skal forhandles decentralt på de enkelte områder – herunder skal Dansk Told & Skatteforbund forhandle de specielle krav på forbundets område – inden der er et samlet resultat, som hovedbestyrelsen kan tage stilling til.

Hovebestyrelsen besluttede, at det er op til den enkelte kreds at beslutte, om der til den tid skal foretages en vejledende afstemning blandt kredsens medlemmer om resultatet.

Opfølgning på APV/MTU

Hovedbestyrelsen har nu igangsat arbejdet blandt forbundets tillidsrepræsentanter for at danne et billede af resultatet af undersøgelsen på de enkelte adresser og i de enkelte afdelinger og forretningsområder.

Forbundets Arbejdsmiljøudvalg vil herefter udlede nogle emner, som forbundet vil foreslå, der arbejdes videre med i SKAT.

Forbundets udvalgsstruktur

Hovedbestyrelsen havde en temadrøftelse om arbejdet i forbundets nye struktur med fire TR-fora, som retter sig mod SKATs forretningsområder, og fire geografiske kredse.

I den forbindelse besluttede hovedbestyrelsen, at det arbejde, der tidligere har foregået i Skatte- og Afgiftsudvalget og i Inddrivelsesudvalget, fremover skal foregå med udgangspunkt i TR-fora – primært de tre TR-fora, der retter sig mod Kundeservice, Indsats og Inddrivelse.

Det giver forbundet mulighed for efter behov at trække på forbundets tillidsrepræsentanter i forbindelse med arbejdet med faglige spørgsmål på en mere fleksibel måde end i den tidligere formelle udvalgsstruktur.

Arbejdsmiljøudvalget, Kompetenceudvalget og Toldudvalget opretholdes uændret.

Der vil nu blive udarbejdet en kommunikationsplan, som skal sikre, at alle får den fornødne information – herunder et naturligt samspil mellem tillidsrepræsentanterne i forhold til TR-fora og valgenheder.

Hent NYT fra DTS nr. 2/2015 i pdf-format her.