SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 24/2024

11. december 2024
Hovedbestyrelsesmøde

Dansk Told & Skatteforbunds hovedbestyrelse afholdt ordinært møde mandag den 9. og tirsdag den 10. december 2024. På mødet behandlede hovedbestyrelsen bl.a. følgende emner:

Valg af tillidsrepræsentanter i 2025
Hovedbestyrelsen udskrev ifølge vedtægterne det valg af tillidsrepræsentanter, som skal ske i valgenhederne under Skatteministeriet inden udgangen af maj 2025.

Antallet af tillidsrepræsentanter, der kan vælges i den enkelte valgenhed, er ud fra medlemstallet. Herudover var der fra nogle valgenheder fremsat ønske om at der kunne vælges flere tillidsrepræsentanter – begrundet i de opgaver, der skal løses af tillidsrepræsentanterne.

Alle ønsker fra valgenhederne kunne imødekommes for valgene i 2025.

Lønindplacering af dimittender med diplom i skat
Sekretariatet fortsætter den konstruktive dialog med Administrations- og Servicestyrelsen for at få lønindplaceringen på plads for de medarbejdere med diplom i skat, som er personalelinjeskiftet til fuldmægtigforløbet efter endt uddannelse i sommers.

For nogles vedkommende er der også en dialog om arbejdstidsrelaterede spørgsmål, der har rejst sig efter det gennemførte personalelinjeskift med tilbagevirkende kraft fra dimissionstidspunktet.

De personalelinjeskiftede medarbejdere vil få udbetalt løndifferencen efter personalelinjeskift med tilbagevirkende kraft her ultimo december.

Personalelinjeskift af de nye dimittender, der består diplom i skat her i slutningen af 2024, vil ligeledes ske efter de samme retningslinjer som tidligere.

Temadrøftelse om rekruttering
Hovedbestyrelsen havde en bred temadrøftelse omkring rekruttering – såvel rekrutteringen af medlemmer til Dansk Told & Skatteforbund som af studerende til de to skattefaglige uddannelser diplom i skat og professionsbachelor i skat.

Som oplæg til debatten var der indlæg fra videreuddannelsesleder Tove Enggrob Boon og uddannelsesleder Mette Baltzer, begge fra Københavns Professionshøjskole, samt fra TAT-Kredsens formand Kim Clausen.

Hovedbestyrelsen vil i den kommende tid arbejde videre med emnet og eventuelle initiativer på baggrund af temadrøftelsen.

Temadrøftelse om Skatteministeriets organisering
På baggrund af erfaringer med Skatteministeriets nuværende, styrelsesopdelte struktur siden etableringen i 2018 havde hovedbestyrelsen en temadrøftelse om forbundets syn på strukturen samt ønsker til justeringer.

Hovedbestyrelsen vil på mødet i januar fortsætte drøftelserne om strukturen og behandle forslag til, hvordan forbundets arbejde med strukturforslag kan organiseres.

Hent NYT fra DTS nr. 24/2024 i pdf-format her.

hjemme ill 14