Dansk Told & Skatteforbund har fået nye vedtægter
Dansk Told & Skatteforbund afholdt ekstraordinær kongres den 27. oktober 2010.
Kongressen vedtog en række ændringer af Dansk Told & Skatteforbunds vedtægter. Ændringerne var fremsat for at tilpasse forbundets tillidsrepræsentantstruktur til strukturen i Skatteministeriet.
Se de nye vedtægter for forbundet her.
Som en konsekvens af de nye vedtægter skal der i løbet af november måned foretages nye valg af tillidsrepræsentanter på ekstraordinære generalforsamlinger i forbundets lokalafdelinger. På generalforsamlingerne vil der også skulle ske en tilpasning af lokalafdelingens vedtægter.
Lokalt betyder ændringen af vedtægterne først og fremmest, at antallet af tillidsrepræsentanter vil være afhængig af, hvor mange medlemmer der er i lokalafdelingen. Samlet set vil forbundet fremover have 106 tillidsrepræsentanter, hvilket er en væsentlig reduktion i forhold til i dag.
Alle medlemmer vil fremover tilhøre lokalafdelingen ved den lokalitet, hvor de fysisk er placeret. De tidligere muligheder for at ”løse sognebånd” til en anden lokalafdeling er afskaffet.
Der er fremover et appendix til vedtægterne, som i detaljer regulerer, hvilke adresser, der hører under hvilken lokalafdeling. Se appendix her.
Forbundets kredse afholder ekstraordinært repræsentantskabsmøde eller ekstraordinær generalforsamling i løbet af december, hvor der ligeledes sker valg og tilpasning af kredsens vedtægter.
Kredsene skal fremover vælge eller udpege en koordinator for hver af de enheder (skattedirektørområder), der er under den region i SKAT, som kredsen vedrører. Disse koordinatorer skal sammen med kredsbestyrelsen være med til at sikre, at interesserne for alle medlemmer under den pågældende skattedirektør bliver varetaget bl.a. i forbindelse med tillægsforhandlingerne – uanset hvor i landet medlemmet fysisk er placeret.
Der er vedtaget et protokollat til de nye vedtægter, som bl.a. nærmere beskriver den nye struktur med koordinatorer for enhederne. Se protokollatet her.
Alle medlemmer vil derfor fremover i praksis have to tillidsrepræsentanter. En lokal på adressen, man hurtigt kan henvende sig til, hvis der er et problem – og en koordinator, der forhandler løn og andre arbejdsmæssige forhold med skattedirektøren.
Repræsentantskabsmøde
Dansk Told & Skatteforbund afholdt ordinært repræsentantskabsmøde den 26. oktober 2010.
Repræsentantskabet vedtog enstemmigt hovedbestyrelsens beretning for arbejdet siden repræsentantskabsmødet i 2009.
Der var tre faglige indlæg på mødet – omkring rettigheder og pligter, arbejdsmiljø og kompetence.
Endelig godkendte repræsentantskabet forbundets regnskab for 2009.
Se materiale fra repræsentantskabsmødet – bl.a. beretning og oplæg til de faglige indlæg – her.
Bidrag til gruppelivsordningen stiger
Dansk Told & Skatteforbund er blevet varslet af Forenede Gruppeliv om, at betalingen for medlemmernes gruppelivsordning og dækning ved kritisk sygdom pr. 1. januar 2011 stiger med godt 10 kr. pr. medlem.
Da der er opsparet en reserve vedrørende ordningen, besluttede hovedbestyrelsen – med tilslutning af repræsentantskabet – at medlemsbetalingen kun skal stige med 5 kr. pr. måned.
Medlemsbidraget til gruppelivsordningen stiger derfor pr. 1. januar 2011 fra 145 kr. til 150 kr. pr. måned.
Kalenderen for 2011 på vej ud
Dansk Told & Skatteforbund sender den traditionelle planlægningskalender for 2011 ud ultimo næste uge.
Kalenderen sendes til tillidsrepræsentanterne, som står for fordelingen til medlemmerne.
Hent NYT fra DTS nr. 26/2010 i pdf-format her.