SENESTE NYT

NYT fra DTS nr. 9/2014

27. februar 2014

Arbejdstid
Der er som bekendt kommet ny administration af arbejdstidsreglerne pr. 1. januar 2014.

Det er aftalt med SKAT, at der skal ske et servicetjek inden sommerferien for at få en vurdering af, hvordan det er gået med administrationen af arbejdstidsreglerne.

Dansk Told & Skatteforbund følger løbende situationen via hovedbestyrelsen og henvendelser fra tillidsrepræsentanter og medlemmer.

På baggrund af denne dialog finder forbundet det relevant at komme med nogle bemærkninger vedrørende administrationen af arbejdstidsreglerne.


Dialog i hverdagen
Forbundet har modtaget en række spørgsmål vedrørende tilrettelæggelse af arbejdstiden.

Indledningsvis kan vi oplyse, at vi ved, at der i forretningsområderne kommer midler til honorering af over- og merarbejde. Vi ved samtidig, at der i administrationsgrundlaget er anført, at der alene kan ske honorering af nødvendigt over- og merarbejde.

Efter forbundets opfattelse betyder dette, at ledelsen i forretningsområdet skal tage stilling til og være i dialog med deres funktionsledere om, hvad der er nødvendigt i forhold til opgaveløsningen. Denne viden om ledelsens hensigt i forhold til opgaveløsning er en forudsætning for at kunne have en fornuftig og konstruktiv dialog i enhederne om arbejdstilrettelæggelsen.

Forbundet vil gerne pointere vigtigheden af selv at komme med løsningsforslag i en konstruktiv dialog, hvor også hensynet til det enkelte medlem inddrages i arbejdstilrettelæggelsen, og hvor personalelederen får et godt beslutningsgrundlag i forhold til prioritering m.v., herunder prioriteringer om eventuelt beordret/nødvendigt arbejde.

Dertil kommer, at medarbejderne skal gives mulighed for – og også selv sørge for – at give besked om forhold, som de gerne vil have taget hensyn til i forhold til arbejdstilrettelæggelsen for at kunne opleve en god balance mellem arbejdsliv og privatliv.

For det enkelte medlem betyder det, at man skal være opmærksom på at være i en løbende dialog med sin personaleleder i forhold til arbejdstilrettelæggelse, prioriteringer, opgaveløsning m.v. Hvordan denne dialog skal foregå, det afhænger af mange faktorer og er derfor individuel.


Fagkonsulenter – individuel vurdering af honorering som over- eller merarbejde
I forbindelse med forhandlingerne om arbejdstid blev det aftalt med SKAT, at de vil rette henvendelse til alle personaleledere, hvor opmærksomheden særskilt henledes på fagkonsulenterne, som individuelt skal vurderes i forhold til honorering efter enten reglerne for over- eller merarbejde.

Personalelederne vil altså blive anmodet om at foretage en vurdering og at tilkendegive over for den enkelte fagkonsulent, i hvilket omfang den pågældende vurderes ”i væsentligt omfang selv at tilrettelægge sin arbejdstid og arbejdsform” og dermed i givet fald blive honoreret efter reglerne om merarbejdsgodtgørelse.

Hvis dette ikke er tilfældet, honoreres fagkonsulenten efter reglerne om overarbejde.

Der vil ligeledes blive foranlediget, at HR-partnerne i samarbejde med forretningsområdernes ledelsesgrupper sikrer en drøftelse af såvel regelsættet som de parametre, der skal lægges vægt på således, at der etableres en vis fælles forståelse og ensartethed i vurderingerne på ledelsesniveau.

SKATs initiativ til vurdering sker ikke for så vidt angår special- og chefkonsulenter (tidligere chefkonsulenter I og II). Her vil udgangspunktet automatisk være merarbejde. I tilfælde, hvor den enkelte special- og chefkonsulent er uenig i forhold til parametrene, tager medarbejderen selv initiativ til drøftelse med personalelederen. Dansk Told & Skatteforbund er til rådighed for sparring bl.a. forud for drøftelsen med lederen.


Fuldmægtige og rådighedsforpligtigelse
Forbundet har modtaget henvendelser fra medlemmer, der spørger til sammenhængen mellem afvikling af fleks og levering til rådighedsforpligtigelsen for fuldmægtige. Vi har derfor drøftet dette spørgsmål med HR, da vi også ved, at der har været henvendelser til Serviceboksen om emnet.

Fuldmægtigene er fortsat på fleksordning og har derfor efter 31. december 2013 videreført en flekssaldo på helt almindelig vis som før. I løbet af måneden vil tidspunkter for arbejdsstart og arbejdsslut blive registreret i TiRe. Summen af disse registreringer ved månedens udgang er afgørende for, om der er leveret arbejdstid udover normen. Er der ikke det, vil differencen blive fratrukket på flekssaldoen. Er der tid i overskud vil den blive delt mellem flekssaldoen og rådighedssaldoen (indtil rådighedssaldoen for kvartalet har nået 20 timer, derefter vil de overskydende timer rent tilgå flekssaldoen).

Der har også været en debat i en afdeling i Indsats om levering til rådighedsforpligtigelsen. Emnet har været bragt op på dialogforum med underdirektøren, og det har givet følgende konklusion på mødet:

Underdirektøren oplyste:

• at administrationen sker efter reglerne
• at den enkelte funktionsleder tager en dialog med den enkelte, idet der er flere ordninger i hver driftsenhed
• at der ikke er tale om, at man fra ledelsen i afdelingen har meldt ud, at der skal gives x-antal timer fra de, der er i rådighedsordning
• at man ved en samlet bedømmelse af den enkelte, også vil se på, om man får noget for rådighedsordningen (fx ved avancement/tillæg)
• at underdirektøren vil sige til sine funktionsledere, at de ikke må true med konsekvenser, hvis man ikke leverer til rådighed
• at man ved ledermøde i afdelingen i marts 2014 vil have deltagere fra HR, hvor spørgsmål om arbejdstid skal drøftes.

Forbundet råder medlemmerne til at aflevere nogle timer til rådighedsordningen, og at vi har ønsket at videreføre fleksordningen, så medlemmerne kan have en fleksibel arbejdstid og eventuelt spare op til nogle fridage. I sidste ende vil dette betyde, at der afleveres et antal timer til rådighedsordningen – men det er selvfølgelig helt op til det enkelte medlem at træffe beslutning om levering af timer til rådighedsordningen


Undervisere, der ikke er på fleksordningen
På baggrund af anmodning om forhandling fra forbundets side har SKAT tilkendegivet, at medarbejdere, der ikke længere har fleksordning, og som underviser på eksterne uddannelsesinstitutioner, fortsat har mulighed for at gøre dette i arbejdstiden fire timer om ugen. Se nærmere information i FAQ i serviceboksen.
 

Information i Serviceboksen om arbejdstid
Til orientering kan det oplyses, at der nu er lagt en tekst i Serviceboksen vedrørende arbejdstid, hvor der også i teksten henvises til en yderligere tekst om over- og merarbejde samt ulempegodtgørelse. Se under emnet arbejdstid/arbejdstid.
 

Kontinuerlige
SKAT har indkaldt til forhandlingsmøde den 21. marts 2014 vedrørende arbejdstid for medarbejdere i kontinuerlig tjeneste.
 

Artikel om arbejdstid
Forbundet har i Dansk Told & Skat nr. 8/2013 bragt en artikel om den nye administration af arbejdstid. Artiklen kan læses her.

Er der spørgsmål om arbejdstid, kan de rettes til faglig sekretær Anette Albrechtsen på aa@dts.dk.

Hent NYT fra DTS nr. 9/2014 i pdf-format her.